Van product naar service

Door het internet en wereldwijde distributie hebben consumenten steeds meer mogelijkheden en kunnen ze producten makkelijk met elkaar vergelijken. Dit is goed voor hen, maar het zet de winstgevendheid van de producten onder druk.

De meest succesvolle bedrijven van tegenwoordig weten dat ze bij het verkopen van hun product eigenlijk de functie van dat product verkopen en niet het product zelf. Maar het is een ding om dit te weten en een ander om deze wetenschap ook echt door te voeren en te transformeren van een product naar service gedreven business model.

In deze blog geven wij 3 tips om succesvol te transformeren van een product naar service gedreven organisatie.

Vraag uzelf af: Welk service kunt u in de markt zetten op basis van uw product? Welke consequenties heeft de transformatie van product naar service voor uw bedrijfsmodel? En wat zijn de consequenties voor uw IT?

Welk service kunt u in de markt zetten op basis van uw product?

Om dit te bepalen is het van belang dat u bij uzelf nagaat welk probleem u echt aan het oplossen bent. Hieronder geven we voorbeelden aan de hand van 3 manieren om uw verdienmodel te wijzigen: servicize it, expand it en digitize it.

Servicize It

Bij Servicize It gaat het erom of u uw verdienmodel kunt wijzigen van het verkopen van een product naar het verkopen van on-demand toegang of tijd? Denk hierbij aan het verhuren van uw product, het verkopen van een besparing of winst qua snelheid.

Een sterk voorbeeld van dit moment zien we op de huidige automobiel markt. Auto’s worden steeds vaker niet echt aangekocht, maar er worden langetermijn huurcontracten afgesproken waarbij de klant voor een vaste periodieke prijs de auto tot zijn beschikking krijgt. Dit vergt natuurlijk een andere afhandeling dan eenmalige verkoop.

Expand It

Bij Expand It gaat het erom of u nieuwe diensten kunt aanbieden als aanvulling op uw huidige aanbod zodat u meer waarde toevoegt. Denk hierbij aan het verbeteren van de klantervaring en tegemoetkoming aan bredere wensen en behoeften van uw klanten.

Een goed voorbeeld van dit moment zijn bedrijven die vroeger alleen CV-ketels onderhielden. In onze huizen komt steeds meer apparatuur, zoals beveiligingsinstallaties, zonnepalen en –boilers, airco’s, etc. Traditionele CV bedrijven hebben gereageerd op de kansen die dit biedt en leveren nu als one-stop-shop ook diensten voor al deze zaken aan hun klanten.

Digitize It

Bij Digitize It gaat het er tenslotte om dat u de nieuwe digitale kanalen omarmt. Het helpt u data te verzamelen en meer over uw klanten te weten te komen. Deze informatie kunt u weer gebruiken om beter tegemoet te komen aan de behoeften van uw klanten en hen te verrassen door hun behoeften zelfs te overtreffen.

Een voorbeeld van dit moment zijn bedrijven die vroeger printers leverden. Er wordt steeds minder geprint, dus moesten zij op zoek naar een nieuw bedrijfsmodel; digitalisering van documenten.

Welke consequenties heeft de transformatie van product naar service voor uw bedrijfsmodel?

Door het leveren van diensten zal er meer en meer uitgebreid contact ontstaan met uw klanten dan wanneer u alleen producten verkoopt. Is uw organisatie daarop voorbereid? Hebben zij op het juiste moment toegang tot de juiste informatie?

Het is zaak dat de service onder alle omstandigheden geleverd kan worden. Om dit te realiseren, dient u zowel het ontwerp van uw producten als de dienstverlening eromheen onder de loep te nemen. Alleen dan kunt u de service zo lang mogelijk leveren tegen minimale kosten.

Wat zijn de consequenties voor uw IT?

Uw huidige IT-systemen zijn ingericht om u te ondersteunen bij uw huidige processen. Bij het wijzigen van uw verdienmodel en dienstverlening is het mogelijk dat niet alle functionaliteit meer aansluit.

Afrekenen op maandbasis of afrekenen op basis van gebruik is bijvoorbeeld iets dat vaak niet aanwezig is in uw financiële applicatie. Om dit te ondervangen, ontstaat dan een stuk extra manuele afhandeling. Dit is bij eenmalige verkoop begrijpelijk, maar met periodieke facturatie niet wenselijk.

U begrijpt dat dit slechts een van de te noemen voorbeelden is. Om ervoor te zorgen dat IT uw groei niet verhindert, maar juist versnelt, kijken wij graag samen met u naar uw specifieke situatie. Aarzel niet om contact met ons op te nemen voor meer informatie.

Dit artikel is ook gepubliceerd door DynamicsHUB, community voor Microsoft Dynamics gebruikers en partners.