Transparant naar de klant: e-commerce in de voedingsmiddelenindustrie

SHARE
,

e-commerce in de voedingsmiddelenindustrie

Supermarkten zijn meer dan ooit bezig met klantenbinding en de veranderende consumentbehoeften. Denk bijvoorbeeld aan IT-ontwikkelingen als zelfscannen en online te bestellen maaltijdboxen en boodschappen. Sommige producten bevatten zelfs een QR-code die de consument na scannen toont van welke teler ze komen. De productiebedrijven merken deze trends, maar veel van hen zijn zoekende. Hoe gaan zij zelf IT toevoegen aan de traditionele voedingsindustrie? Een van de initiatieven is de opkomst van de consumentenwebshop van productiebedrijven.

Trend: webshop van productiebedrijven

Primaire verwerkers zorgen voor de verwerking van grondstoffen tot ingrediënten voor toepassingen in voedingsmiddelen, die de productiebedrijven uiteindelijk als producten uitleveren. Deze partijen leveren hun producten niet rechtstreeks aan de consument. Toch ligt er voor hen een kans in webshops voor consumenten. Uit een onderzoek van Ronald Berger in opdracht van het FNLI over de levensmiddelenindustrie anno 2016, bleek namelijk dat twee derde van de Nederlandse consumenten de informatievoorziening van de levensmiddelenindustrie niet vertrouwt. Productiebedrijven kunnen consumentvertrouwen winnen door middel van transparantie over producten op een website en/of in een webshop.

Actuele productinformatie in de hele supply chain

Die transparantie is nodig, want de huidige consument is mondig, wordt bewuster, weet wat hij wil en gaat er zelf naar op zoek, in de winkel én online. En in de voedingsindustrie gaat het daarbij niet alleen om de producten zelf, maar ook om de beste prijs, herkomst van ingrediënten en allergeneninformatie. De consument wil actuele productinformatie en deze via alle verkoopkanalen kunnen raadplegen. Al dan niet via een code op de verpakking. Direct aan de consument leveren, zal voor veel producenten nog een grote stap zijn. Maar de ontwikkelingen staan niet stil en er zijn al meerdere initiatieven waarbij producenten, al dan niet gezamenlijk, de traditionele retail passeren en een extra verkoopkanaal bieden. Up-to-date gegevens over voorraden, prijzen en bestelgedrag is daarbij onontbeerlijk. Voorbeelden van dergelijke webshops zijn De Vegetarische Slager, Passie voor Vleeswaren en Picnic.

En nu?

Productiebedrijven zouden moeten overwegen om te investeren in een informatieve productwebsite en/of een webshop. Zij die vroeg starten, boren hiermee een extra marketingkanaal aan dat in de toekomst waarschijnlijk groter wordt. Bij de keuze voor ERP-software zou volledige integratie met e-commercesoftware zeker één van de eisen moeten zijn. Neem gerust contact met ons op voor informatie over IT-oplossingen voor de voedingsmiddelenindustrie.

Neem contact met ons op

 

Geef een reactie

Uw emailadres wordt niet weergegeven.

PASSWORD RESET

LOG IN