Vendor Managed Inventory

Vendor managed inventory (VMI) is een voorraadmodel om balans te brengen in de voorraad op winkel- en distributieniveau van de supply chain. Dit om risico’s tussen leverancier en distributeur/detailhandelaar te verdelen en om het “bull whip” effect van voorraadbeheer uit de weg te gaan.

Het idee om voorraad zo dicht mogelijk bij de vraag van de consument te beheren, is dat hun consumptiemodellen over het algemeen consistent en voorspelbaar zijn, maar het wanneer voorraadbeheer en forecasting verder stroomopwaarts gaan inconsistenter en verwarrender wordt.

bull-whip

Elektronische gegevensuitwisseling (Electronic Data Interchange – EDI) wordt vaak gebruikt door grotere retailers en hun supply chain om VMI te vergemakkelijken. Dit gebeurt dan of direct met fabrikanten of via logistieke bedrijven. Hoewel een voordeel van VMI voor retailers en distributeurs is dat zij aan de behoeften van klanten tegemoet komen bij de bron, werd na verloop van tijd duidelijk dat de benodigde winkelruimte voor dit inventarismodel als nadeel gezien kan worden.

Terwijl VMI zich verder ontwikkelde werd een groter nadeel voor leveranciers geconstateerd. Namelijk dat zij voornamelijk verantwoordelijk worden gehouden voor het hebben van voorraad en het snel aanvullen van eventuele tekorten. Er wordt van hen verwacht dat ze altijd bereikbaar zijn en direct kunnen reageren. Zeker wanneer eerder prijsafspraken gemaakt zijn die nog steeds nagevolgd worden en waarbij geen rekening gehouden is met deze korte reactietijd vormt dit een probleem. Het beïnvloedt de mate waarin het voor hen mogelijk is hun winstgevendheid te behouden en te voorspellen enorm.

Vendor Managed Inventory dood of gewoon vooruitgang van de technologie?

In de afgelopen jaren hebben we minder van VMI als begrip gehoord en meer over hoe bedrijfsmanagementtechnologie een meer flexibele, transparante en samenwerkende supply chain mogelijk heeft gemaakt. Vooruitgang in bedrijfstechnologie heeft voor een meer holistische benadering van supply chain management gezorgd; De klant centraal zetten. Chauffeurs hebben nu op afstand toegang tot de magazijnbeheersystemen (hardware wordt ook steeds betaalbaarder), waardoor ze retouren met gemak kunnen beheren, de voorraadniveaus kunnen beoordelen en klanten daarom een betere service kunnen bieden.

Dit niveau van transparantie en reactietijd verkort daadwerkelijk de supply chain. Reverse logistics verbetert de beschikbaarheid van benodigde voorraad en ondersteunt demand forecasting.

Naast EDI hebben leveranciers en tweede lijndistributeurs nu rechtstreeks toegang tot de websites en portals van klanten waarbij het ERP direct is gelinkt aan de productcatalogi online. Terwijl dit eindgebruikers een betere online bestelervaring biedt, creëert het ook een beter verankerde relatie tussen leverancier en klant. Door het integreren van derde systemen in de supply chain hebben lange termijn partnerschappen meer kans. Vendor managed inventory is daardoor op zichzelf dus niet weg. Het is meer de term zelf, omdat de supply chain een meer complete, afgeronde aanpak kan hanteren voor de beschikbaarheid van producten.

Whitepaper top 10 stappen naar succes in de moderne distributiewereld

Meer informatie

Voor meer informatie over het optimaliseren van uw voorraadbeheerprocessen, kunt u contact opnemen met onze distributie- en productiespecialisten bij Prodware.