K3 Koopgedrag modebranche

Kleding is uitgegroeid tot hét nieuwe verbruiksartikel. De modebranche staat voor even grote uitdagingen als de voedingsindustrie zo’n vijftien jaar geleden. Supermarkten vormen tegenwoordig een grote bedreiging voor de traditionele detailhandel door strategieën als het kopiëren van producten en het weghalen van de kledingverkoop uit de winkelstraten.

Daarbij merken de consumenten weinig verschil tussen de kwaliteit en het ontwerp van de kleding van kwaliteitswinkels en de winkelstraat. De traditionele detailhandel moet zich dus vooral op het fenomeen verkoopervaring gaan richten.

De modebranche moet zorgen voor een positieve winkelervaring

Contact leggen met de consument is bedoeld om die een positieve ervaring te geven met betrekking tot de merkessentie. Hiertoe moeten winkels zich transformeren tot het platform voor die andere ervaring. Op dezelfde manier moet het digitale platform persoonlijker en relevanter worden.

Fysieke winkels introduceren extra services zoals koffiebars, denk bijvoorbeeld aan Marks & Spencer en Primark. In Amerika wordt steeds vaker de Magic Mirror-technologie gebruikt om het winkelende publiek te helpen bij het nemen van de aankoopbeslissing over een artikel. De spiegel biedt de mogelijkheid om een kledingstuk in bijvoorbeeld een andere kleur te zien zonder deze aan te hoeven trekken.

In Nederland wordt deze techniek nog niet toegepast. Wel wordt het steeds vaker mogelijk om kleding online in de winkel te bestellen en worden er speelhoekjes ingericht voor kinderen waar ze kunnen gamen of televisie kijken. Technologie moet in de modebranche van winkelen een beleving gaan maken.

De technologische uitdaging van een omnichannelstrategie

Ergernissen van online detailhandelsplatformen

Wat wel duidelijk is, is dat de gebruikerservaring op het digitale detailhandelsplatform kan worden verbeterd. Consumenten hebben genoeg van de eindeloze rijen producten die zo vaak te zien zijn op websites van bijvoorbeeld Marks & Spencer. Het is moeilijk voor te stellen dat consumenten dan nog gemakkelijk een keuze kunnen maken. Vandaar de trend tot het personaliseren van producten die relevant zijn voor het individu.

Ook hoge verzendkosten, niet goed werkende navigatie van de website en onduidelijkheid over de levertijd zijn ergernissen voor de online bezoeker. In deze tijd van grote veranderingen in gewoonten en verwachtingen van consumenten op het gebied van mode en kleding is het niet moeilijk om te begrijpen waarom de toekomst van veel detailhandelaren in de modebranche bij de implementatie van geavanceerde ERP-software ligt.

Ze hebben behoefte aan een krachtig systeem om klanten gelukkig te maken en hun steeds veranderende wensen bij te houden. Een geïntegreerde, gestandaardiseerde en cloudgebaseerde oplossing zal helpen om efficiënter, productiever en toekomstbestendig te zijn.

Voor meer informatie over het verbeteren van uw e-commerce-aanpak kunt u altijd contact met Prodware opnemen. Prodware Nederland werkt in Nederland samen met K3 Software Solutions bij de verkoop van Microsoft Dynamics AX software voor het fashionsegment. K3 Software Solutions is een gecertificeerd partner van Prodware Nederland.