Sociale e-commerce

Deze blog gaat over de zesde trend (De nieuwe e-commerce is sociaal) van de in totaal ‘7 opkomende trends die de detailhandel veranderen’ die worden besproken in het Microsoft e-book met diezelfde naam. Eerder besproken trends zijn ‘Digitale ervaringen in de winkel’, ‘Big data wordt toegankelijker’, ‘Detailhandelaars nemen het heft in eigen handen’,De winkelbeleving opnieuw definiëren’ en ‘Omnichannel is niet meer weg te denken’.

Waardering van uw klant

Social media is een basiselement geworden van de meeste marketingprogramma’s en wordt steeds meer ingezet voor verschillende doeleinden. Merken gebruiken websites als Facebook, Twitter, Pinterest en Instagram om hun producten te verkopen, contact te maken met klanten en zelfs als onderzoekstool om beslissingen over merchandising te verspreiden. Onderzoeken die in het e-book worden aangehaald, wijzen uit dat klanten dit lijken te waarderen. En gaat het daar niet allemaal om?

Facebook staat nog altijd aan kop

Facebook blijkt de primaire bron van het verkeer via social media naar winkels. Gemiddeld 85% van de bestellingen via social media is afkomstig van Facebook. Maar dat wil niet zeggen dat u alleen voor Facebook moet kiezen als kanaal voor uw sociale e-commerce strategie. De prestaties kunnen per sector sterk verschillen. De meeste bestellingen van verzamelobjecten komen bijvoorbeeld van Pinterest en de bestellingen voor digitale producten van YouTube.

Meer waarde uit uw social media

De grootste waarde die detailhandelaars via sociale media krijgen, bestaat echter niet uit directe aankopen en zelfs niet uit siteverkeer, maar uit sociaal bewijs. Consumenten luisteren vaak naar vrienden en bekenden voor advies bij de aanschaf van producten. Social media is het medium waar gevraagde en ongevraagde adviezen gegeven worden. Bent u gericht op zoek, dan vindt u altijd informatie waarmee u een juiste keuze kunt maken. Tijdens deze zoektocht komt u ook informatie tegen waarmee u op ideeën gebracht wordt.

eBook 7 opkomende trends die de detailhandel doen veranderen

Van bewustzijn naar interesse, van wens naar actie

Met de introductie van aankoopknoppen op social media wordt de kloof van bewustzijn naar interesse en van wens naar actie overbrugd. Ze stroomlijnen het proces van kennismaking tot aankoop. Gebruikers die rechtstreek vanaf social media naar een productpagina gaan, dienen op een visueel consistente pagina te komen waardoor er een naadloze winkelervaring wordt gecreëerd. Zo krijgen ze een uniform en consequent beeld van uw bedrijf over alle kanalen en creëert u de omnichannel winkelervaring waar uw klanten blij van worden.

Hoe ondersteunt ICT sociale e-commerce?

Het creëren van een omnichannel winkelervaring waar uw klanten blij van worden is de nummer één doelstelling van de Prodware ICT-producten en diensten voor de Retail. Ze zijn ontworpen vanuit de overtuiging dat het niet gaat over technologie omwille van de technologie zelf, maar over de klant; uw klant. Wij maken gebruik van het Microsoft Dynamics AX voor Retail platform dat onder andere de mogelijkheid biedt om via marktplaatsen of social media omgevingen te adverteren en daarmee consumenten naar uw webwinkel te krijgen.

Meer weten?

Ga naar de Prodware Retail website om meer te lezen over deze totaaloplossing. Of neem vrijblijvend contact met ons op. Houd ons hiernaast ook in de gaten voor meer blogs over sociale e-commerce, de opkomende trends die de detailhandel veranderen en/of download het volledige Microsoft e-book hier direct.