retailer mobiel

Op het Retail Event Nederland dat afgelopen 25 en 26 mei werd gehouden in Houten draaide alles om ‘Werken aan de winkel’. De beursvloer liet vooral zien dat er veel mogelijk is op het gebied van innovatie op de winkelvloer. De boodschap hier was duidelijk. Ook al groeit online winkelen sterk, er zijn juist ook kansen voor de fysieke winkel. In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht kan de winkel juist een nuttige aanvulling zijn op de online strategie van de retailer. Consumenten willen zich online oriënteren en uiteindelijk in de winkel de aankoop doen of de aankoop afhalen. Mobiel oriënteren is tegenwoordig heel gewoon. Steeds vaker begint een aankoop met een oriëntatiefase op de smartphone en eindigt deze met een aankoop in een fysieke winkel. De consument winkelt nog steeds heel graag. De verwachting is daarom dat een groeiend aantal webwinkels in de toekomst ook een fysieke winkel opent. Wat ook duidelijk naar voren kwam, was dat de rol van de traditionele kassamedewerker verandert. Zelfbediening bij de definitieve aankoop via een verkoopzuil of tablet is de toekomst. Het fysieke kanaal is uitgegroeid in omvang, maar de wensen van de consument op het gebied van winkelen zijn veranderd en dat biedt kansen. De consument heeft meer behoefte aan een persoonlijke benadering en zoekt gemak. Wil de retailer de komende jaren overleven, dan moet hij daar nu op inspelen. Winkelen draait steeds meer om de complete winkelbeleving, online en offline. De uitdaging voor de retail ligt in het creatief combineren van alle online en offline verkoopkanalen. De klant kan via steeds meer verkoopkanalen worden bereikt. Er vindt een verschuiving plaats van Cross-channel retail naar Omnichannel retail.

Omnichannel: Hoe werkt het

In een aantal seminars tijden deze beurs werd benadrukt dat het verzamelen van data over de consument heel waardevol is voor de retailer. Want om de klant te kennen, heeft hij informatie nodig van de klant. We willen bijvoorbeeld weten wat de interesses zijn, wat de leefsituatie is, hoe vaak bepaalde producten worden aangeschaft en hoe de klant bereikt kan worden. Met deze informatie wordt een digitaal profiel van de klant aangemaakt en wordt het mogelijk zijn aankoopgedrag ook digitaal te beïnvloeden. Nog beter is het als de retailer data vindt die niemand anders heeft. Dan kan hij zich onderscheiden van de concurrent. Daarbij moeten ook de sociale netwerken niet worden vergeten. Deze krijgen steeds meer invloed op het moment van de aankoopbeslissing van de consument. Het gebruik van sociale netwerken is voor de klant een nieuwe manier van het verwerven van bepaalde producten. Door Omnichannel retail wordt klantdata van alle verkoopkanalen gebundeld en geanalyseerd. Zo kan bijvoorbeeld worden voorspeld wat voor invloed het weer heeft op koopgedrag. Het geeft de mogelijkheid om koopgedrag te voorspellen, in te spelen op specifieke behoeften, persoonlijke aanbiedingen te sturen en loyalityprogramma’s op te zetten. Om een complete winkelervaring te bieden door gemak en op maat gesneden service. Maar ook kan de retailer hierdoor de winkelvloer snel aanpassen aan de wensen van de consument. Hiermee onderscheidt de retailer zich van andere aanbieders door meerwaarde te bieden.

De technologische uitdaging van een omnichannelstrategie

De volgende stap voor de retailer

De consument van vandaag is bijna de hele dag online en laat veel data achter. Retailers kunnen deze informatie gebruiken om de consument naar hun winkel te halen. Of om een nieuwe Omnichannel strategie te bedenken. U kunt hiermee de verwachtingen van de consument overtreffen. Omnichannel retail speelt hier een belangrijke rol in, maar veel retailers moeten de nodige stappen hiervoor nog zetten. Productverkoop wordt nog te vaak als belangrijker gezien dan de ontwikkelingen in consumentengedrag. Nog lang niet alle retailers zijn voldoende ingericht op alle aspecten van Omnichannel. Voor integratie van alle verkoopkanalen moeten bij de retailer de nodige technische aanpassingen worden gedaan in de IT-omgeving. Hierin kan Prodware Nederland een belangrijke rol spelen.

Prodware en Omnichannel

Prodware levert voor de retail een complete set op elkaar afgestemde oplossingen die het samenspel van uitstraling en datasynchronisatie tot in de puntjes verzorgt. Prodware adjust Retail biedt een geïntegreerde Microsoft Dynamics IT-oplossing op basis van Microsoft Dynamics AX. Het bevat alle kernfuncties die noodzakelijk zijn voor de Retail markt plus door Prodware ontwikkelde toepassingen die specifiek zijn ontwikkeld voor bepaalde segmenten. De data uit de verschillende bedrijfsprocessen, verkoopkanalen en de winkels met POS-systemen wordt ook administratief vastgelegd.

Wilt u weten hoe Prodware Omnichannel toepast in de Retail?

Bezoek onze website of neem contact op met het Prodware retail team.