Proactief onderhoud

Machines, draagbare fitnesstrackers, thermostaten, koelkasten enzovoorts; ze zijn allemaal steeds vaker verbonden met het internet. Niet alleen een mooie ontwikkeling voor de consument, maar ook voor bijvoorbeeld technische dienstverleners. Het Internet of Things (IoT) geeft namelijk de mogelijkheid om apparatuur te volgen en te waarschuwen wanneer reparatie nodig is. Dat maakt het uitvoeren van routinecontroles en onderdelenvervanging overbodig. En de focus op functionaliteit levert een hogere klanttevredenheid en kostenbesparing door procesoptimalisatie. Met behulp van de juiste software kunnen ook traditionele bedrijven een connected systeem realiseren en proactief meldingen verwerken.

Functionaliteit is key

Voor producten draait het steeds meer om functionaliteit en connectiviteit, denk aan zelfrijdende auto’s, cv-ketels met slimme thermostaten en smartphone-apps. Als ze niet goed werken, haakt de gebruiker af en bent u een klant kwijt. Bedrijven moeten constant functionaliteit blijven bieden, want dat zien we gebeuren bij huidige succesvolle en groeiende organisaties. Hun systemen staan open voor de wereld: ze kunnen signalen van buiten verwerken en consequenties aan die meldingen hangen. ERP-softwareoplossingen ondersteunen organisaties hierbij door data te verzamelen binnen de verschillende bedrijfsprocessen. Deze data geeft inzicht in noodzakelijk onderhoud, systeemaanpassingen, helpt bij het optimaliseren van voorraad en het prioriteren van opdrachten. Zo houden zij de functionaliteit constant en de klanttevredenheid hoog.

Weinig onderhoud dus lage kosten

Veel bedrijven zijn nog lang niet zo ver. Wij weten dat veel IT-pakketten zijn ingericht om alleen met handmatig ingevoerde meldingen om te gaan. Daardoor is bijvoorbeeld alleen correctief onderhoud mogelijk. Maar om de kosten laag te kunnen houden wilt u juist zo min mogelijk onderhoud hoeven uitvoeren. Het is daarom veel efficiënter als de data automatisch op de juiste manier wordt verwerkt. Een connected device helpt daarbij, want er is geen service nodig tenzij het apparaat een andere status meldt. Zulk voorspellend onderhoud betekent geen urenuitval, geen lange levertijden en geen lange reparatieperiodes. Bovendien, wanneer u voldoende data heeft van wat er gebeurt bij de klant en in de markt, kunt u trends herkennen en de gebruiker proactief adviseren. Bijvoorbeeld door hem een passender product aan te raden.

Trends en innovaties in de Service Management industrie

Slimme IT in de Service Management industrieProactief onderhoud van cv-ketels

Cv-ketels zijn een voorbeeld van proactief onderhoud in een verbonden keten. Een cv-ketel is verbonden met een thermostaat met internetverbinding. Die staat in verbinding met het bedrijf dat de thermostaat levert. Die producent is via internet weer verbonden met het onderhoudsbedrijf dat resources aanstuurt die uiteindelijk met de benodigde gereedschappen de ketel repareert. Tevens heeft het onderhoudsbedrijf contact met de gebruiker én worden facturen verstuurd. Binnen deze loop komen meldingen vanuit de cv-ketel en thermostaat dus direct binnen bij de onderdelen die daadwerkelijk actie moeten ondernemen. ‘Bij melding A is persoon B nodig, die op datum C met gereedschap D naar locatie E rijdt, waarna automatisch een factuur naar klant F wordt verstuurd.’ Voor de consument betekent het dus dat een monteur de cv-ketel komt repareren, vóórdat de gebruiker een defect heeft kunnen opmerken. Dat klinkt als toekomstmuziek maar het is dichterbij dan we denken.

Investering voor de lange termijn

Traditionele bedrijven die moeite hebben met de switch naar proactief onderhoud, moeten het voordeel van digitalisering en continue functionaliteit inzien. Dit is de realiteit en wat de consument verlangt. Zij moeten daarom nadenken over de levensduur van hun producten en een andere commerciële insteek gaan hanteren. Want de weg naar proactief onderhoud en een efficiënte bedrijfsvoering vergt een financiële investering voor succes en constante omzet op de lange termijn.

Wij lichten graag toe hoe u met ERP-softwareoplossingen uw processen rondom uw service en onderhoud, financiële administratie, verkoop, inkoop, voorraad en projecten zo efficiënt mogelijk kunt uitvoeren. Neem vrijblijvend contact met ons op.

 

Dit artikel is ook gepubliceerd door DynamicsHUB, community voor Microsoft Dynamics gebruikers en partners.