Transportsector uitdagingen salesorganisatie

Transportbedrijven hebben een groot aantal klanten en werken met heel wat andere ondernemingen samen. Deze relaties moeten zo snel, efficiënt en transparant mogelijk beheerd worden. Dit blijkt echter voor veel organisaties een uitdaging.

Er is een grote hoeveelheid aan data die op diverse manieren en in verschillende programma’s wordt opgeslagen en beheerd. Door deze data niet in één systeem te bewaren, zijn er trends die niet altijd opgemerkt worden.

Deze blog gaat dieper in op enkele uitdagingen die de transportsector het hoofd te bieden heeft in relatiebeheer:

  1. Hoe zorgt u voor transparantie van uw informatie?
  2. Hoe volgt u zo efficiënt mogelijk offerte-aanvragen op?
  3. Hoe verhoogt u uw opvolgsnelheid?
  4. Hoe creëert u een globaal beeld van uw klant?

Transparante informatie

Wanneer klanten of prospects bellen of mailen, is er een medewerker die hen te woord staat en verder helpt. Er wordt een offerte opgevraagd, de salesmedewerker voert de nodige gegevens en eventuele kortingen door en voorziet de klant of prospect van een prijs.

In de transportsector wordt echter vaak met persoonlijke kortingen gewerkt. Hierdoor worden er door verschillende medewerkers soms verschillende prijzen gegeven voor dezelfde offerte-aanvraag.

De korting die verstrekt wordt, hangt af van verschillende factoren: hoeveel de capaciteit van het betreffende vervoersmiddel is, de grootte van de zending en de relatie met de klant of prospect. Als u deze informatie echter niet gestructureerd opslaat, is de kans groot dat essentiële informatie niet tijdig opgemerkt en verwerkt wordt. Een klant of prospect ontvangt dan voor eenzelfde offerte-aanvraag verschillende prijsopgaves.

Dit komt erg onprofessioneel over en kost beide partijen onnodig veel tijd en moeite.

Het is onmogelijk om eenzelfde persoon steeds door dezelfde commerciële medewerker te laten opvolgen. Daarom is het belangrijk om alle data in één transparant systeem te bewaren. U verzamelt alle gegevens in het systeem en zodra er een telefoontje of een e-mail binnenkomt, kunt u snel en eenvoudig alle gegevens terugvinden en koppelen.

Offerte-opvolging

In de transportsector gebeurt het vaak dat een bedrijf om een offerte vraagt, maar er niet verder op ingaat. Dit zorgt voor veel extra werk voor uw salesmedewerkers. Zonder generatie van omzet. Door ook de data rondom prospects in een systeem te voeren, kan er automatisch worden aangegeven hoe vaak ze al gebeld hebben zonder uiteindelijk iets te bestellen of hoe snel ze juist wel toeslaan.

Bijvoorbeeld bij meer dan vijf offerte-aanvragen en geen order, krijgt de salesmedewerker een melding om geen opvolging meer te doen.

Ook kan op basis van de data bijvoorbeeld achterhaald worden wie er vaak enkele losse leveringen bestelt en kan een gepast contract tegen een lagere vaste prijs voor een vaste termijn worden voorgesteld.

Opvolgsnelheid

Veel transportbedrijven maken offertes in hun Transport Management Systeem. TMS-systemen vragen veel van de salesmedewerker qua invoer. Het is erg arbeidsintensief. Er moeten te veel gegevens worden ingevuld die u als salesmedewerker liever pas wilt invullen bij een order.

Met een klant aan de lijn is het noodzakelijk heel snel een offerte aan te bieden en onmiddellijk te kunnen zeggen hoeveel het kost om bijvoorbeeld 100 pallets van Moskou naar Amsterdam te vervoeren. Uw medewerker heeft geen tijd om ellenlange formulieren in te vullen. Ook uw klant wil natuurlijk geen half uur aan de lijn hangen voor een simpele offerte.

U wilt een systeem dat u hierin ondersteunt.

Integraal klantbeeld

De omzetprestatie van een klant is in veel situaties alleen vanuit een TMS of financieel systeem zichtbaar. Wat u eigenlijk wilt, is dat deze informatie inzichtelijk gemaakt wordt om specifieke omzet op type transport, omzetfrequentie en kredietwaardigheid op klantniveau weer te geven.

De forecast en omzetinformatie bundelen in een centrale oplossing stelt uw salesafdeling in staat om efficiënter te werken vanwege een beter klantbeeld.

Heeft u ook dagelijks te maken met bovenstaande uitdagingen en bent u benieuwd naar de mogelijkheden van onze oplossingen? Neem contact met ons op voor meer informatie. Onze specialisten helpen u graag verder.

Houd zeker ook onze blog in de gaten voor meer artikelen rondom relatiebeheer in de transportsector.

Download de whitepaper ‘Betere dienstverlening en meer succes met CRM voor transportbedrijven’ door op de button hieronder te klikken.

Whitepaper CRM Transport

Dit artikel is ook gepubliceerd door DynamicsHUB, community voor Microsoft Dynamics gebruikers en partners.