Zakelijke dienstverlening

Verwachtingen van klanten worden gevormd door alledaagse ervaringen. Klanten verwachten snelle reacties en de mogelijkheid om naar behoefte contact op te nemen via self-service-faciliteiten. Het opbouwen van relaties en het behouden van een onderscheidend imago zijn afhankelijk van de levering van onderscheidende ervaringen. Niet alleen voor een enkel project of op managementniveau, maar consistent bij elk klantcontact.

De zakelijke dienstverlening volgt belangrijke wereldwijde klanten

De globalisering neemt toe en steeds meer bedrijven richten zich op multi-markt en multi-regionale organisaties. De zakelijke dienstverlening is in toenemende mate op zoek naar aanwezigheid in het buitenland om strategische relaties te onderhouden en aantrekkelijk te zijn op de enterprise markt.

Zoals Baumer in 2012 in zijn boek ‘Globalization of Professional Services (Globalisering van professionele services)’ aangaf: “…in de meeste gevallen werd de globalisering gestimuleerd doordat de klant van de gekozen dienstverlener verlangde dat deze zich met hen naar het buitenland zou begeven”.

Het lastige is om ervoor te zorgen dat u de juiste klanten naar het buitenland volgt. Hiervoor dient u in staat te zijn om te bepalen welke klanten winstgevende groei stimuleren en welke marktsegmenten het waard zijn om tijd en geld in te investeren. Het is essentieel dat zakelijk dienstverleners een 360-graden beeld van hun klanten hebben.

“Om hun weg naar succes te vervolgen, moeten zakelijk dienstverleners daarom proberen om deze kritische mondiale verschuivingen te begrijpen; ze vormen hun bedrijf vandaag de dag om klaar te zijn voor de toekomst. Ze moeten innovatieve strategieën en nieuwe organisatiestructuren ontwerpen voor betere coördinatie, een verhoging van de standaardisering van de kwaliteit en het succesvol managen van hun medewerkers terwijl de focus op de klant behouden blijft”.

De veranderende arbeidsmarkt

Met de veranderingen in het aanbod op de arbeidsmarkt, van ervaren geschoolde professionals naar de snelle opmars van millennials (jonge, goed opgeleide, maatschappelijk betrokken medewerkers), wordt de markt geconfronteerd met zowel kansen als uitdagingen.

De verschuiving zal de interne cultuur binnen de zakelijke dienstverlening veranderen. Talent management, acquisitie en trainingen zijn van cruciaal belang. HR- en resource managers dienen nieuwe talenten aan de juiste projecten te koppelen, terwijl de profielen van klanten, onderaannemers en werknemers door het hele bedrijf worden gedeeld.

Slimme software-oplossingen, zoals Microsoft Dynamics 365 for Project Service Automation, maken het voor organisaties makkelijker om resources te managen en de fasen en taken van een project te plannen.

Whitepaper Microsoft Dynamics 365 for Project Service Automation

Hybride projectteams

Technologie faciliteert ook samenwerking en maakt het delen van informatie mogelijk tussen teams. Dit is van vitaal belang als de projectteams zich over verschillende bedrijven, opdrachtgevers en opdrachtnemers uitstrekken; hybride projectteams.

Hybride projectteams zorgen ervoor dat organisaties in staat zijn om hun waarde te tonen, hun reactievermogen te verhogen en betrouwbaar te zijn richting uw klanten. Hybride teams vragen om geïntegreerde bedrijfsmanagementsystemen die naadloos samenwerken met de projectontwikkeling en consistentie in processen stimuleren.

Samenwerkingsplatformen zoals SharePoint en Office 365 Groups standaard geïntegreerd in Microsoft Dynamics 365 laten grensoverschrijdend, meertalig teamwerk toe waardoor de consistente levering van steeds persoonlijkere services aan een breder publiek mogelijk wordt.

Reageren op de steeds veranderende markt

Om zich aan te kunnen passen aan het steeds veranderende klantlandschap moeten zakelijk dienstverleners in staat zijn om problemen te identificeren en tijdig te reageren. Om succesvol te blijven, moet een bedrijf flexibel zijn en hoe langer hoe meer rekening houden met de steeds belangrijker wordende digitale transformatie.

Al eerder spraken we over een studie van MIT Sloan Management Review en Deloitte Digital waaruit blijkt dat organisaties die te lang wachten met het concreet werk maken van hun digitale transformatie, hun talent dreigen te verliezen. Met als direct gevolg dat het senior management en talent dat de noodzaak voor de digitale transformatie begrijpt en moet leiden en opleiden, zelf op het punt staat te vertrekken.

Het is duidelijk dat de digitale evolutie zich snel voortzet en dat het zaak is bij te blijven en een oplossing te vinden om te overleven in het digitale tijdperk.

Bent u er klaar voor?

Aarzel niet om voor meer informatie over digitaal transformeren contact met ons op te nemen.

Dit artikel is ook gepubliceerd door DynamicsHUB, community voor Microsoft Dynamics gebruikers en partners.