Het kiezen van de CRM-implementatiemethode voor uw nieuwe software-systeem kan een essentiële rol spelen in het succes van uw software. Microsoft Dynamics CRM-software kan in de cloud of op locatie (on-premise) worden geïmplementeerd. Elke methode heeft zijn eigen sterke en zwakke punten die het meer geschikt maakt voor verschillende soorten bedrijven.

CRM in de cloud

In de cloud betekent dat uw CRM-systeem niet vanuit uw kantoor wordt gehost maar op het internet en niet op uw eigen servers. Voor degenen die er gebruik van maken kan toegang tot uw CRM-software in de cloud een substantiële impact op hun werk hebben. Omdat de software en al uw informatie en data op afstand worden gehost, kunt u er met een gerust hart op vertrouwen dat uw gebruikers eenvoudig toegang kunnen hebben tot deze informatie op elk gewenst moment en op meerdere apparaten, zoals pc’s, laptops, mobiele telefoons en tablets.

Met Cloud CRM-software kunt u of één keer per jaar alles of, als dat gunstiger is voor uw bedrijf, maandelijks betalen.

CRM on-premise

Als u kiest voor CRM-software op locatie, kan uw bedrijf profiteren van het beheer van het systeem vanuit uw eigen bedrijf, zodat u comfortabel vanuit uw eigen kantoor volledige controle over uw data en informatie heeft. Deze implementatiemethode betekent dat u maar een keer een licentie hoeft te kopen, vervolgens kan uw IT-afdeling het hele systeem op uw eigen servers beheren.

Vergelijkingen om in gedachten te houden

Cloud CRM-software kan evenveel maatwerk leveren aan CRM op locatie, zodat het aangepast kan worden om aan uw zakelijke behoeften te voldoen. Het systeem is ontworpen om door verschillende bedrijven in verschillende industrieën gebruikt te worden, met standaardprocessen die de efficiëntie kunnen verhogen. Als u behoefte heeft aan een sterk aangepast systeem, kan software op locatie een betere match zijn als uw bedrijf extra specifieke functies bovenop het gestandaardiseerde proces vereist.

Het is belangrijk om de betrouwbaarheid van uw internetverbinding te controleren, evenals welke apparaten met het door uw gekozen systeem gebruikt kunnen worden. Zelfs als uw verkopers onderweg geen internetverbinding hebben, zijn er offline plugins beschikbaar die hen in staat stellen om offline te werken.

Waar u bij uw CRM-project rekening mee moet houden

Om ervoor te zorgen dat u de juiste software kiest om aan uw zakelijke behoeften te voldoen, zijn er bepaalde aspecten waar u rekening mee moet houden. Het eerste aspect waar u rekening mee moet houden zijn uw functionele eisen:

  • Een eenvoudige gebruikersinterface, waar uw gebruikers gemakkelijk vertrouwd mee kunnen raken
  • Gemakkelijke toegang voor alle medewerkers, in het bijzonder uw marketing-, verkoop- en klantenserviceteams
  • Als u bedrijf groeit, moet u in staat zijn het aantal gebruikers aan te passen
  • Uw data wordt veilig opgeslagen, een geruststelling voor elk bedrijf ongeacht de omvang
  • Maandelijkse kosten of eenmalige betaling
  • Integratie met andere zakelijke software

Het is belangrijk om zorgvuldig een keuze te maken voor een nieuw systeem, als u geen rekening houdt met de behoeften van uw bedrijf kan het gebeuren dat u voor de verkeerde software-oplossing kiest:

  • Evalueer uw bedrijf, houd rekening met uw sector en omvang – dit kan namelijk een belangrijke factor kan zijn als u geen start-up maar een gevestigd bedrijf heeft, want beide hebben verschillende eisen met betrekking tot de omvang van de verkoop- en marketingfunctionaliteit.
  • Bepaal of u voor uw branche-specifieke eisen aanpassingen nodig zijn.
  • Houd rekening met de mate van databeveiliging die uw bedrijf nodig heeft
  • Houd rekening met de bestaande IT-infrastructuur. Is uw bedrijf in staat om nieuwe software te ondersteunen?
  • Als uw werknemers of verkopers buiten kantoor werken, heeft u waarschijnlijk mobiele toegang nodig, zodat ze de software kunnen gebruiken als ze onderweg zijn.
  • De belangrijkste overweging bij de keuze voor een IT-investering zijn de kosten. Het is noodzakelijk dat u ongeveer weet hoeveel u in het project wilt investeren, zodat u de juiste en betaalbare keuze maakt. Hebt u een voorkeur voor initiële investeringen (CAPEX), of voor een langdurig abonnement (OPEX)?

Uw langetermijnstrategie

Elke bedrijfsinvestering kan een substantiële impact hebben op de nettowinst, en de aanschaf van CRM-software vormt daarop geen uitzondering. Een deel van de besluitvorming bestaat eruit dat u rekening houdt met wat uw bedrijf nodig heeft voor de lange termijn, zodat de software afgestemd is op uw strategische plannen. Als u besluit om cloud CRM-software te kopen, plaatst u een enorme hoeveelheid data van uw bedrijf in de cloud. Daarom moet u ervoor zorgen dat u de beveiligingsreferenties van de leverancier controleert en dat uw internetverbinding betrouwbaar is, zodat uw data veilig is en uw gebruikers er gemakkelijk toegang tot hebben.

Hoewel het al een paar keer genoemd is, moet de nadruk worden gelegd op het belang van de kosten. Vooral voor kleine bedrijven kunnen de kosten van het ondersteunen van het systeem en uw data op locatie een dure onderneming zijn. Cloud CRM-software biedt u kosteloos een IT-team, dat vaak goedkoper is dan zelf mensen inhuren. Dit kan een groot voordeel zijn als uw IT-team al maximaal bezet is, want het laatste waar ze op zitten te wachten is de verantwoordelijkheid voor een nieuw en mogelijk complexer software-systeem.

Rekening houdend met deze factoren, dient u uw lange termijn bedrijfsstrategie te bepalen alvorens u begint met uw CRM-project, zodat uw zakelijke behoeften in het project geïntegreerd kunnen worden.

Meer weten?

Prodware is erin geslaagd om zowel cloud als op locatie CRM-projecten succesvol te implementeren, hierbij gesteund door hun kennis van uiteenlopende zakelijke behoeften om de software aan te passen om aan de eisen van het bedrijf te voldoen.