Uw bedrijf heeft besloten dat de tijd rijp is om te migreren naar een nieuw CRM-systeem. Misschien heeft u nieuwe functionaliteit nodig, of misschien bent u gewoon uw oude processen ontgroeit of u gaat u voor een ambitieuze groei.

Wat zou u in de verschillende stadia van het CRM-project overwegen om ervoor te zorgen dat alles zo soepel mogelijk verloopt?

Onderzoek welke CRM-oplossing voldoet aan de doelstellingen van uw bedrijf en uw businessplan

Vaker wel dan niet zal het nodig zijn om een businesscase te maken en presenteren, dit om de investering in uw CRM-systeem veilig te stellen. Doe uw onderzoek. Er zijn een groot aantal whitepapers en websites beschikbaar die u kunnen helpen bij het begrijpen van CRM-oplossingen en het doorgronden van functionaliteit die u wellicht nog niet eens heeft overwogen. Dit kan uw bedrijf helpen bij een verdere evolutie of revolutie.

Bepaal de reikwijdte van uw ambitie, hoe ziet succes eruit? Stel een aantal parameters in voor het doorlichten van uw businessplan (die zijn weerslag vinden in uw implementatie). Deze kunnen worden toegespitst op:

  • Groei van het bedrijf (het vergroten van uw klantenbestand, de omzetgroei, het verbeteren van uw winstpercentage, het maximaliseren van cross-verkopen en up sell-kansen
  • Operationele efficiëntie (stroomlijnen en automatiseren, verbetering van processen, kostenbeheersing, systeemintegratie)
  • Klanttevredenheid (betere targeting, consistentie van de ervaring, zichtbaarheid, onderkennen en aanpassen aan de behoeften van de klant, flexibele go-to-market van nieuwe producten en diensten)

Uw project moet vervolgens leiden tot een “buy-in” van het hele bedrijf. Als u de reikwijdte van de behoeften en de “pijnpunten” van uw project met betrekking tot uw CRM-software nog niet met de voornaamste belanghebbenden in management-, verkoop-, service-, ondersteunings- en marketingfuncties heeft besproken; dan dient u dat beslist alsnog te doen. Zorg ervoor dat u alle verzoeken onderkent en deze feedback geeft indien en wanneer deze in het projectplan worden opgenomen. En als dat niet mogelijk is, leg dan uit waarom. Dit om transparantie en betrokkenheid te tonen.

Kwantificeer vervolgens de voordelen objectief (en valideer de ROI) die verkregen wordt door het aanpakken van deze zakelijke behoeften en prioriteiten.

Identificeer de tekortkomingen binnen uw CRM-project en stel een projectmanagementteam samen

Bouw tegelijkertijd uw projectmanagementteam op, identificeer de experts en de super users binnen elk team. Zij representeren niet alleen hun team maar zijn ook de spil met betrekking tot de voortgang; mensen die voor betrokkenheid en acceptatie zorgen tijdens en na de implementatie. Wees voorzichtig met heel specifiek worden en wijs persoonlijke verantwoordelijkheden toe.

Volgens Ed Thompson van Gartner Research wordt “gemiddeld 55% van het werk aan een CRM-project intern gedaan, en 45% door externe derden”. Als u een analyse van de vaardigheden en lacunes heeft uitgevoerd, beschouw outsourcing dan als optie, bijvoorbeeld door ervaren IT-consultants die in staat zijn om advies uit te brengen, te zorgen voor een projectkader, en hulp te verlenen bij het selectieproces.

Vergeet niet om de risico’s binnen uw CRM-projectplanning te identificeren; het zal u helpen om pro-actief te zijn inzake het vermijden van knelpunten en in te zien wanneer u een project wel of niet door kunt laten gaan. Zorg ervoor dat u niet bij de grote hoeveelheid mislukte projecten terecht komt, iets wat vrij gemakkelijk vermeden kan worden met de juiste planning en procedures.

U dient ook de specifieke stappen die behoren bij het live gaan van uw project te begrijpen en een realistisch tijdschema aan te houden, rekening houdend met eventuele seizoensgebonden aspecten in uw bedrijf die een CRM-project zouden kunnen beïnvloeden of verstoren.

Prodware, een Microsoft Gold Partner, heeft meer dan 25 jaar ervaring met scoping, planning, implementatie en training met betrekking tot Microsoft Dynamics CRM. Met meer dan 350 CRM-klanten die ondersteund worden door meer dan 150 consultants, ontwikkelaars, projectleiders en supportteams, zijn we een betrouwbare partner die u ondersteuning kan bieden in alle fasen van uw CRM-project, vanaf de voorbereidingen voor de businesscase tot en met de acceptatie door gebruikers.

Meer weten?

Neem contact op voor meer informatie.