Vele bedrijven in alle denkbare sectoren hebben inmiddels Customer Relationship Management (CRM) omarmt, in de hoop de verkoop te verhogen en te bouwen aan klantloyaliteit en retentie. Toch zien veel bedrijven CRM als een software-oplossing, terwijl het beter is het te zien als een zakelijke strategie. Om echt te profiteren van de vele voordelen van CRM-software dient u het potentieel van deze oplossing te begrijpen.

De afgelopen jaren is CRM-software enorm geëvolueerd, met name Microsoft Dynamics, door het aanbieden van social media-integraties, advanced sales force en marketing automation die het voor bedrijven mogelijk maakt om contacten met hun klanten te onderhouden op innovatieve nieuwe manieren. Feit is dat bedrijven van mening zijn dat CRM van vitaal belang is voor hun bedrijf en dat het belangrijk is om te investeren in technologie die hen in staat stelt om klanten te begrijpen en met hen verbonden te zijn. Bedrijven moeten beseffen dat ze niet volledig kunnen vertrouwen op de software alleen en dat ze een business-strategie nodig hebben die de klant in het centrum van het bedrijf plaatst.

Zorgen voor return on investment

Het is van belang om als bedrijf te realiseren dat het rendement op de CRM-investering behaald kan worden, maar dat dit alleen werkelijk kan worden gemonitord als ze de software op de juiste manier gebruiken. Het bedrijf heeft strategische plannen met betrekking tot de software nodig, en men dient ervoor te zorgen dat er ten aanzien van de voorwaarden en eisen voor het project er door het hele bedrijf wordt besloten en niet alleen door één afdeling. Uw bedrijf dient CRM als de belangrijkste zakelijke visie en strategie te zien voordat het een succesvolle investering kan zijn.

Wat is een CRM-strategie?

Een CRM-strategie levert resultaten op die de winstgevendheid, omzet en klanttevredenheid optimaliseren door middel van de segmentatie van de klanten, en de uitvoering van klantgerichte processen. Er zijn verschillende factoren die in de strategie moeten worden opgenomen om ervoor te zorgen u de effectiviteit van uw software kunt maximaliseren:

  • Uw bedrijf kan relaties met klanten onderhouden en beslissen om zich te concentreren op bepaalde klanten afhankelijk van de meest strategische behoefte op het moment. Dit ongeacht of deze klanten meer aandacht nodig hebben of de meest winstgevende zijn.
  • In uw strategie dient het meten van de winstgevendheid per klant te zijn opgenomen. Dit betekent dat u zich kunt concentreren op de winstgevendheid per klant in plaats van enkel te kijken naar het verrichten van metingen ten aanzien van producten, productlijnen, de winstgevendheid van divisies, de kosten per klant, en de beleving van de klantwaarde. Zo kunt u op de lange termijn de winstgevendheid volgen en bewaken, en de return on investment (ROI) van CRM monitoren.
  • Veel bedrijven verzuimen hun gebruikers te leren hoe ze de software na implementatie moeten gebruiken. In uw CRM-strategie moet u aangeven dat alle gebruikers intensief moeten worden opgeleid. Dit verbetert niet alleen de productiviteit, maar verhoogt ook de kans op ROI.
  • Verschuif het strategische doel van een focus op producten en diensten naar een doel wat gericht is op klanten. Door dit op te nemen in uw strategie kan uw bedrijf zorgen voor een verhoogde winstgevendheid en klantenbinding.

Een CRM die voldoet aan uw zakelijke behoeften

Om in staat te zijn aan de behoeften van uw klanten te voldoen heeft u in de eerste plaats software nodig die in staat is om aan de behoeften van uw bedrijf te voldoen. CRM-software is ontworpen om van de relaties en processen tussen uw verkoop-, marketing- en klantenservice-teams en uw klanten te behouden en verbeteren. De betreffende afdelingen in uw bedrijf fungeren als een cruciaal onderdeel ten aanzien van de ontwikkeling van de relaties met uw klanten, zonder welke uw bedrijf niet zou kunnen functioneren. Door het verfijnen van uw CRM-strategie ten aanzien van de behoeften van uw bedrijf als geheel, kunt u vloeiende processen introduceren met betrekking tot klantgerichte afdelingen.

Hoe kan Prodware behulpzaam zijn bij uw CRM-project?

De experts van Prodware kennen de waarde van CRM en het belang om dit op te nemen in uw bedrijfsstrategie. Met dit in het achterhoofd kunnen we de juiste CRM voor uw bedrijf leveren. De tool MijnCRMKiezen leidt een persoonlijke aanbeveling op basis van uw wensen en wordt nadrukkelijk aanbevolen voor bedrijven van alle afmetingen en uit alle denkbare sectoren.