5 tips voor digitale transformatie

Prodware helpt bedrijven al jaren met hun digitalisering. Digitaal transformeren is vaak een grote stap en veel organisaties zitten met heel wat vragen. Het is zaak om bij te blijven en een oplossing te vinden voor de steeds verder oprukkende digitale innovatie. We geven u daarom graag 5 tips die helpen overleven in het digitale tijdperk.

1. Zie digitale transformatie niet als een procesverandering

Elk omvangrijk project heeft een strategie nodig. Bij digitale transformatie en innovatie is dit niet anders. Een visie op lange termijn zorgt dat u kunt transformeren naar de digitale organisatie van de toekomst.

Uw medewerkers vormen de schakel tussen het management en een succesvolle transformatie. Een valkuil is dat digitalisering te vaak gezien wordt als een procesverandering. Dit vormt een reëel gevaar voor het slagen van uw digitale transformatie.

Digitalisering zorgt dat het bedrijf anders gaat werken, maar het is geen procesverandering, het is zoals gezegd een transformatie (een langer durend proces). Het zorgt voor een efficiëntere bedrijfswerking, waardoor menselijk kapitaal op andere afdelingen ingezet kan worden. Denk bijvoorbeeld aan sales, marketing of customer care.

2. Betrek al uw medewerkers

Ervaring leert ons dat managers vaak te weinig rekening houden met de weerstand die op de werkvloer ontstaat. Medewerkers zijn bang dat digitalisering hun baan in gevaar brengt of dat werkomstandigheden slechter zullen worden. Het is belangrijk dat uw medewerkers dat met de transformatie van de organisatie ook de inhoud van het werk mogelijk transformeert.

Uw organisatie transformeert naar een volledig nieuw businessmodel. Manuele handelingen worden vervangen door geautomatiseerde en digitale acties. Uw medewerkers moeten dus op een andere manier aan de slag. Dit kan hen afschrikken. Maar goede begeleiding, opleiding en ondersteuning zorgen ervoor dat u als werkgever aantrekkelijker wordt én dat u een streepje voor heeft op uw concurrenten.

Digitalisering raakt elke medewerker van uw bedrijf, dus zorg dat iedereen betrokken is in uw strategie en plan.

3. Neem de klantervaring als uitgangspunt

Digitale transformatie wordt nog te vaak gezien als een manier om slechts uw bedrijfsprocessen te verbeteren. Uiteraard is dit één van de activiteiten, maar zeker niet het doel. Digitale innovatie gaat verder dan de grenzen van uw organisatie. De focus ligt op een betere klantervaring in het algemeen.

De klant moet rechtstreeks de positieve gevolgen kunnen voelen. Een klant die sneller en beter geholpen wordt is sneller tevreden en zal meer en vaker terugkomen.

Het is belangrijk dat er realistische doelstellingen en tijdskaders opgesteld worden. Dat voorkomt dat projecten halverwege sneuvelen en dat klanten ontevreden raken of zelfs vertrekken. Ook uw merk en reputatie kunnen dus een boost krijgen door digitale transformatie. Een praktische invulling is het beschikbaar stellen van informatie via een klantportaal of via andere multimedia kanalen.

Download Digital Transformation

4. Stel prioriteiten

Ontwikkelingen gaan snel. Veel organisaties willen van alles bijhouden, zonder duidelijke reden en lopen daarom vaak vast in projecten. Soms wil men ook de allernieuwste (en vaak complexe) innovaties integreren. Vaak leidt zo’n project tot weinig of geen resultaat. Een te uitgebreide en strikte roadmap leidt in de meeste gevallen tot weinig concrete verbeteringen.

Een betere werkwijze is om een breed bedrijfsproject op te starten en daarbij geleidelijk aan op te schuiven richting nieuwe digitale projecten die wel haalbaar zijn. Dit samenwerkend met de betrokken diensten en afdelingen van uw organisatie.

De digitale motor moet continu blijven lopen, maar mag niet steeds weer in ‘overdrive’ gaan zodra een nieuwere, ‘betere’ innovatie zich aanbiedt.

Bedenk goed wat u wilt gaan doen en hoe. Stel duidelijke doelen en pas een bijbehorende project methode toe.

5. Profiteer van de nieuwe generatie medewerkers

De nieuwe generatie medewerkers is al in hun vroege jeugd in aanraking gekomen met de digitale wereld. Het aannemen en behouden van dergelijke medewerkers draagt bij aan en versnelt de adoptie van uw digitale strategie.

In een eerdere blog hebben we al besproken dat digitale transformatie meer is dan alleen een technologische transformatie. De grootste en meest cruciale stap is een mindswitch en wel de acceptatie van de digitale werkelijkheid. Een mindset die deze nieuwe generatie van nature al bezit. Denk er wel aan dat de ‘oude’ generatie medewerkers de vernieuwingen wel moeten accepteren.

Voor velen is het duidelijk dat de tijd rijp is voor verandering. Geldt dat ook voor uw organisatie en heeft u vragen? Aarzel niet om voor meer informatie over digitaal transformeren contact met ons op te nemen. Wij staan u graag te word.

 

Dit artikel is ook gepubliceerd door DynamicsHUB, community voor Microsoft Dynamics gebruikers en partners.