De IoT distributieketen

Bij Internet of Things (IoT) denkt men vaak aan technologie die consumenten gebruiken, zoals wearables of elektronica. De toepasbaarheid is echter een stuk breder dan dat. In deze blog maakt u kennis met de IoT distributieketen en wat deze voor uw organisatie kan betekenen.

De groei van de IoT distributieketen

Onderzoek uitgevoerd door Gartner toont aan hoe het Internet of Things zal groeien tot 26 miljard apparaten in 2020 en zo een grote impact zal hebben op organisaties. IoT producten en vooral dienstverleners zullen stapsgewijs tot 300 miljard dollar extra omzet genereren in 2020. Dit zal resulteren in 1,9 biljoen toegevoegde waarde in de globale economie dankzij verkopen in verschillende eindmarkten.

Deze groei zal de manier waarop de distributieketen werkt ingrijpend veranderen. Apparaten worden uitgerust met technologie die kan praten en interacties kan aangaan met andere apparaten. Dit zal een impact hebben op de distributieketen en dan vooral op de manier waarop professionals toegang verkrijgen tot informatie.

Verhogen van de zichtbaarheid in de gehele distributieketen

Het logistieke systeem binnen de distributiesector is de hele tijd in beweging. Producten worden vervoerd tussen producent, leveranciers, distributiecentra, retailers en de klant (en vaak ook in omgekeerde richting). Met zoveel transactiepunten is een goed werkend en geïnformeerd netwerk nodig.

Hoe vergemakkelijkt IoT de bewegende distributieketen?

IoT is mogelijk dankzij GPS, WIFI en RFID (Radio Frequency Identification) om real-time data door te sturen. Gedetailleerd inzicht in een zending, zoals een exacte inschatting van de levertijd, kan zo rechtstreeks door de fabrikant aan de leverancier worden geleverd en van de leverancier aan de consument.

Maar dit is niet het enige. Distributeurs kunnen ook belangrijke details die een impact kunnen hebben op het product controleren, zoals temperatuur of vochtigheid. IoT kan data als weersomstandigheden en de huidige verkeerssituatie met mogelijke nieuwe routes en bestuurder gerelateerde informatie (rijgedrag, gemiddelde snelheid, rusttijden, etc.) verwerken.

Deze real-time data biedt alle spelers binnen de distributieketen beter inzicht en stelt hen in staat proactief beslissingen te nemen om de productiviteit te verhogen.

Whitepaper top 10 stappen naar succes in de moderne distributiewereld

IoT distributieketen voordelen

De voordelen van Internet of Things in de distributieketen reiken verder dan operationele efficiëntie. Door te zorgen dat apparaten op de juiste manier met elkaar praten kan IoT u helpen met:

  • Het verminderen van verlies van producten door real-time updates en proactieve monitoring.
  • Het beperken van brandstofkosten door geoptimaliseerde routes, dankzij het real-time monitoren van verkeersinformatie en het voorzien van route-updates. Het optimaliseren van uw vloot door het aantal ‘dead miles’ te beperken.
  • Het beheren van magazijnvoorraden door het automatisch bijvullen, om zo ‘niet meer op voorraad’ situaties te voorkomen.
  • Het bepalen van ‘customer insights’ dankzij ingebouwde sensoren die inzicht geven in klantgedrag en productgebruik.
  • Het monitoren van installaties en apparaten, zodat preventief onderhoud kan plaatsvinden en defecten vermeden worden.
  • Het monitoren van temperatuur of andere gevoelige gegevens voor bepaalde producten, zoals voeding, om verspilling en bederf tegen te gaan.
  • Het opsporen van inefficiëntie.

Meer kennis van vraag en aanbod biedt niet alleen voordelen voor producenten, distributeurs en leveranciers, maar ook voor consumenten. Hun wensen en behoeften kunnen dankzij een verhoogd niveau van intelligentie beter begrepen worden.

De IoT distributieketen

 De echte meerwaarde van het Internet of Things voor distributeurs is te vinden in het verbinden van uw infrastructuur met uw besluitvormingsprocessen. Op die manier kan IoT data gecombineerd worden met bedrijfsdata in één centrale database.

ERP en software voor het managen van de distributieketen werken al een ruime tijd samen. IoT technologie verbetert ERP- en CRM-oplossingen, zoals Microsoft Dynamics NAV, Microsoft Dynamics AX en Microsoft Dynamics CRM het verbinden van mensen, processen en data via apparaten en sensoren.

De diepe kennis die hieruit voortkomt uit zich op verschillende manieren, van productie automatisering tot verhoogde transparantie en inzichten. Bent u geïnteresseerd in het inzetten van verbonden apparaten om zo slimmer te werken, beter te plannen en uw besluitvormingsprocessen te verbeteren? Aarzel niet om contact met ons op te nemen.

Dit artikel is ook gepubliceerd door DynamicsHUB, community voor Microsoft Dynamics gebruikers en partners.