15 retailtrends

Het coronavirus is een belangrijke factor die de retailtrends in 2021 beïnvloedde. Het lijkt erop dat de pandemie ook in 2022 de trends zal blijven bepalen. Niet elke trend is ontstaan door toedoen van corona. Het heeft wel veel trends versterkt, zoals online winkelen, maar het is niet de enige factor, want veel trends gaan al langer die kant op. Als je wilt kijken naar de huidige trends en de trends die volgend jaar en in de toekomst relevant zullen zijn, lees dan verder.

1. Consumentenverkopen blijven toenemen

In 2021 is de wereldeconomie geleidelijk weer opengegaan. Nu er meer niet-essentiële winkels weer open zijn, zijn veel consumenten weer gaan winkelen. Ze besteden geld, dat ze normaal gesproken aan reizen zouden besteden, aan andere dingen, zoals het opknappen van hun huis en consumptiegoederen. Veel plaatsen versoepelen ook de beperkingen voor de horeca en dat trekt ook consumenten naar winkels. Dit door de consument geleide herstel zal zich waarschijnlijk voortzetten in 2022 en daarna.

2. Nog steeds de dreiging van winkelsluitingen

De trend van winkelsluitingen is niets nieuws. Toen jaren geleden online winkelen voet aan de grond kreeg, zijn winkelsluitingen in rap tempo toegenomen. De pandemie heeft de beweging zeker versneld, vooral doordat winkels gedwongen moesten sluiten en kopje onder gingen. Zelfs als we het coronavirus in de toekomst achter ons laten of er grip op krijgen, dan zal deze trend niet worden omgekeerd. Er is wel een maar, want we moeten niet vergeten dat consumenten dol zijn op de winkelervaring en dit zien als ontspanning. Daarnaast geven consumenten de voorkeur aan fysieke kennismaking met producten voordat ze overgaan tot een aankoop. Winkels zullen daardoor altijd blijven bestaan, maar waarschijnlijk wel in mindere mate.

3. Steeds meer consumenten winkelen online

Het logische gevolg van winkelsluitingen is dat het aantal online winkels en online verkopen daardoor ook toeneemt. Volgens een consumentenonderzoek verklaarde 60% van de volwassenen dat zij voor de pandemie voornamelijk fysiek winkelde. Dat percentage is gedaald tot 37%. Bovendien verwacht 42% van de volwassenen dat ze over een jaar evenveel fysiek als online zullen winkelen. Steeds meer consumenten zoeken dus hun toevlucht naar online en de verwachting is dat een groot deel dat ook blijft doen als de pandemie voorbij is.

4. Consumenten verwachten snelle levering en gratis verzending

Toen de winkels in het najaar van 2020 de deuren moesten sluiten vanwege de oplopende coronabesmettingen, gingen steeds meer consumenten online winkelen. De drukke decembermaand kwam eraan en dat zorgde voor piekuren bij de bezorgingsdiensten met grote vertragingen tot gevolg. Dit is in strijd met wat consumenten verwachten, namelijk dat hun goederen de volgende dag in huis zijn en ook nog eens gratis. Ook verwachten steeds meer consumenten dat producten gratis geretourneerd kunnen worden. Het zijn hoge verwachtingen vanuit de consument, maar het lijkt erop dat ze daardoor ook sneller en meer online zullen winkelen.

5. Thuis-economie is een blijvertje

Tijdens de pandemie ontstond er een heuse thuis-economie. En deze lijkt te blijven bestaan, ook als er regelmatig versoepelingen of juist beperkingen komen. Consumenten hebben hun uitgaves verlegd naar gebieden als thuis koken, online winkelen en het consumeren van digitale producten. Er werken nu misschien minder mensen thuis dan een jaar geleden, maar er zijn nog steeds veel mensen die hebben ontdekt dat ze genieten van de afwezigheid van woon-werkverkeer. En daardoor minstens een paar dagen per week vanuit huis willen blijven werken. Thuis is belangrijker geworden en daar investeert men graag in.

6. Herindelen van winkels om consumenten een veilig gevoel te geven

Veel klanten willen nog steeds naar fysieke winkels. Ze houden van de ervaring en zien het als ontspanning. Bovendien zijn er producten die ze fysiek willen ervaren voordat ze overgaan tot aankoop. Door de coronapandemie hebben winkels hun ruimtes opnieuw moeten inrichten om consumenten een veilig gevoel te geven. Je kunt denken aan spatschermen om contact te vermijden en looproutes om consumenten gescheiden houden. Een aantal van deze maatregelen zal worden teruggedraaid als de situatie het toelaat, maar anderen zullen misschien blijven, zoals een looproute die leidt tot een aangename klantwinkelervaring en/of meer omzet.

7. Meer gebruik van zelfkassa’s in de winkel

Naast het herindelen van winkels, worden ook nieuwe systemen aan winkels toegevoegd, zoals de zelfscankassa. Hier scant de consument zelf de producten in plaats van het winkelpersoneel. Deze betalingssystemen zien we veel terug in supermarkten, maar langzamerhand ook bij andere winkels, zoals bouwmarkten, drogisterijen en sportwinkels. Voor consumenten levert het meer gemak op en voor de winkel gaat het om kostenefficiëntie (ondanks meer derving).

8. Toename van contactloze betalingen

Contactloos betalen is misschien niet uitgevonden tijdens de pandemie, maar is de laatste jaren wel in rap tempo toegenomen. Volgens een consumentenonderzoek maakte ongeveer een op de drie volwassenen voor het eerst gebruik van contactloze betalingen met pinpas, creditcard, smartphone of ander slim apparaat. Het is niet alleen sneller, maar ook nog eens veiliger. Consumenten hebben nu de voordelen ervaren en verwachten dat ze op steeds meer plaatsen contactloos kunnen betalen.

9. Retailers ontdekken de voordelen van artificial intelligence (AI)

Retailers maken steeds vaker gebruik van artificial intelligence of kunstmatige intelligentie in hun bedrijfsvoering. Kunstmatige intelligentie (AI) is het technologisch concept waarbij machines ‘denken als mensen’. Ze kunnen dus redeneren, plannen, leren en taal begrijpen. Typische toepassingen van kunstmatige intelligentie in de detailhandel zijn onder meer voorraadbeheer, adaptieve websites, dynamisch prijzen, interactieve klantcontact, chatbots en meer. Naar schatting heeft 91% van de internetgebruikers dagelijks interactie met een chatbot. Kunstmatige intelligentie laat retailers efficiënter werken en heeft ook voor consumenten positieve gevolgen.

10. Verhoogd gebruik van gesproken zoekopdrachten en persoonlijke assistenten

Een andere specialistische toepassing van artificial intelligence of kunstmatige intelligentie is een toename van het gebruik van voice search en persoonlijke assistenten. Google meldt dat 27% van de mensen op internet nu gesproken zoekopdrachten uitvoert op hun mobiele apparaten. Het is vooral populair bij millennials en generatie Z. Zij praten liever tegen hun smartphone dan dat ze er iets in typen. die liever in hun telefoon praten dan typen. Kortom, een goede reden om ook te focussen op voice search.

11. Opkomst van Augmented Reality Shopping apps

Met augmented reality (AR) worden er computergegeneerde beelden over de werkelijke wereld heen getoond. Dat kan handig zijn bij het nemen van een aankoopbeslissing. Coolblue heeft een augmented reality functie toegevoegd aan haar app. Met deze functie kunnen klanten verschillende formaten televisies uitproberen in hun eigen woonkamer, bijvoorbeeld op een tv-meubel of aan de muur. Deze app laat je de woonkamer scannen, zoals de afstand tot de plek waar de tv moet komen. Met deze functie weet klanten precies welk formaat ze nodig hebben en hoe het eruit komt te zien in de woonkamer. Deze functie helpt zowel de klant bij het nemen van een goede aankoopbeslissing als Coolblue door het reduceren van het aantal retouren.

12. Toename van sociale handel op Instagram

Het meest geavanceerde sociale netwerk voor social commerce is Instagram. Hun aankondiging van Instagram Shopping en de mogelijkheid om rechtstreeks in de app aankopen te doen, is baanbrekend. Retailers kunnen hun producten nu gemakkelijk vindbaar maken op Instagram. Je kunt je verhaal vertellen en je producten onder de aandacht brengen. Mensen kunnen direct winkelen op het moment van ontdekking. Retailers kunnen social commerce gebruiken om de winkelervaring ate personaliseren. Een kassa op Instagram stelt retailers in staat om hun klanten een alles-in-één ervaring te bieden. Als gevolg hiervan kunnen merken communiceren met klanten, gepersonaliseerde kortingen instellen, belangrijke feedback ontvangen en uiteindelijk verkopen, allemaal zonder dat mensen Instagram verlaten.

13. Senioren gebruiken eindelijk nieuwe technologie

Traditioneel zijn senioren de laatste groep die zich met nieuwe technologie bezighoudt. Ze hebben het grootste deel van hun leven zonder de technologie doorgebracht en verzetten zich de laatste jaren sterk tegen verandering. De coronapandemie heeft toch voor een trendbreuk gezorgd bij deze generatie, want senioren zijn de demografische groep die het meeste risico lopen en moesten zich wel aanpassen aan ‘het nieuwe normaal’. De pandemie heeft ouderen gedwongen om retail technologieën te omarmen, zoals het online winkelen en zijn online actiever om in contact te blijven met familie. Het is onwaarschijnlijk dat deze trend zal keren.

14. Consumenten gaan voor duurzaam en retailers voelen dat

De drang naar duurzaamheid heeft in 2021 een aanzienlijke impact gehad op de detailhandel en zal dit decennium en daarna aanhouden. Idealiter betekent duurzaam winkelen dat consumenten moeten weten waar een product van is gemaakt, waar het is gemaakt en of het gerecyclede kan worden. Een groot deel van de consumenten denkt dat het nu nog belangrijker voor hen is geworden om de impact van klimaatverandering te beperken. Retailers hebben dit erkend en zijn begonnen met het implementeren van initiatieven, zoals controles op het gebied van sociale verantwoordelijkheid bij fabrieken en leveranciers.

15. Verhoogde focus op gezondheid en welzijn

Misschien onvermijdelijk, vanwege de problemen met COVID, zijn gezondheid en welzijn een belangrijk aandachtspunt geworden in de detailhandel. Consumenten besteden meer tijd en geld aan het zorgen voor zichzelf. De verkoop van veganistisch en plantaardig voedsel is aanzienlijk gestegen, evenals de verkoop van de nieuwe alledaagse vrijetijdskleding.

Blog is mogelijk gemaakt door Jeroen van JM Promotions

Kijk hier voor meer blogs rondom retail