Future of Commerce

In het Future of Commerce trendreport 2022 beschrijft platform Shopify dat uit onderzoek onder retailbedrijven blijkt dat 58% van de klanten de Customer Experience als belangrijk argument opgeeft om herhaalaankopen te doen. Als reactie op dit onderzoek wil 44% van de retailbedrijven investeren in meer interacties met klanten en prospects. Dat kan zowel in de fysieke winkel als in de webshop. In beide gevallen betekent dit dat ook de rol van de medewerkers verandert.

Inrichting verkoopkanalen

Door meer tijd aan de klanten te besteden, blijft er minder tijd over voor administratieve taken en communiceer je op een andere manier met je klant. Het verkopen van producten bestaat niet meer uitsluitend uit het verhandelen van goederen maar de focus ligt op een functie als gastvrouw of gastheer en het optimaal inrichten van digitale en fysieke verkoopkanalen.

Moderne Tools

Nieuwe tools, apps en technologieën kunnen jouw en jouw medewerkers helpen bij het vergroten van kennis en vaardigheden. Maar om je Customer Experience te kunnen verbeteren heb je niet alleen vakkundige medewerkers nodig maar ook tevreden medewerkers. Tevreden medewerkers tonen over het algemeen meer betrokkenheid en zijn minder vaak ziek.

Personeelstekort

Op dit moment ervaart de retailsector een groot personeelstekort. Door minder inkomsten tijdens de coronacrisis hebben vooral ondernemers met een winkel, medewerkers moeten ontslaan. Het online verkoopkanaal compenseerde vaak niet de weggevallen omzet en ondernemers moesten in de kosten snijden. Veel medewerkers hebben inmiddels een loopbaanswitch gemaakt en werken nu in een sector, waarin wel genoeg werk te vinden was. Volgens Inretail is de retailsector in 2021 tussen de 10% en 20% aan personeel kwijtgeraakt aan andere sectoren. Naast een tekort aan mensen heeft de retail ook te maken met een gebrek aan gekwalificeerde mensen. Een functie als online marketeer of database marketeer bijvoorbeeld is voor een onderneming met webwinkel essentieel maar is moeilijk in te vullen. Ook bijvoorbeeld in de winkel vereist het werken met moderne tools andere vaardigheden dan voorheen.

Innovatie en training

Om nieuwe medewerkers te werven en te behouden zal de sector met een plan van aanpak moeten komen waarbij ze veel aandacht besteden aan de hedendaagse functiebeschrijving. Innovatie en training in het gebruik van digitale instore oplossingen, chatbots, virtual selling apps, BI tools en communicatie met de moderne klant, moet veel aandacht krijgen. Als je een gezonde en leerzame werkcultuur creëert, waarbinnen medewerkers zich kunnen ontwikkelen en resultaat zien van hun inspanningen, dan leg je de basis voor een strategie waar duurzame relaties met klant en medewerkers centraal staan.

Wil je weten welke innovatieve oplossingen Prodware biedt? Kijk dan hier.

Hier vind je meer blogs over retail