Omnichannel

Door: Peter Tinnacher, Corporate industry lead Retail

Werk je met Microsoft Dynamics 365 Commerce dan profiteer je als retailbedrijf twee keer per jaar van verbeterde en nieuwe functionaliteiten in de Microsoft release waves. In deze blog lees je wat mijn kijk is op de release wave 2 2020

Verbeterde klantervaringen met digitale handel

Paginabuilder

Door verbeteringen in de visuele paginabuilder hebben marketeers nu de juiste tool beschikbaar om eenvoudig marketing- en merchandisingpagina’s voor hun website te maken. De WYSIWYG-interface (wat-je-ziet-is-wat-je-krijgt) is geweldig. Het vermindert de leercurve voor website beheerders door een intuïtieve en directe content-authoring-ervaring te bieden. Dit houdt in dat iedereen het kan doen zonder echt getraind te zijn om nieuwe en gewijzigde inhoud en wijzigingen in de lay-out te maken.

Intelligente inhoudsexperimenten

In de bestaande versie van Commerce was het niet mogelijk om dezelfde testen uit te voeren, zoals A / B-testen op e-commerce websites. Met de Wave 2 is dit veranderd en is het vrij eenvoudig om te experimenteren. Je kunt experimenteren op een hele e-commercesite of op entiteiten binnen een pagina.

Een eenvoudige test is om pagina’s te definiëren met verschillende afbeeldingen en met een knop Nu winkelen. Je kunt besluiten dat 50% pagina A krijgt en 50% pagina B. Afhankelijk van het aantal bezoekers dat de nu-winkelknop heeft gekozen, wordt de veel gekozen afbeelding voorgesteld als de standaardafbeelding. Naar mijn mening is dit echt een geweldig hulpmiddel om je e-commerceverkopen een boost te geven, vooral in deze tijden.

Verlaten winkelwagentjes 

E-commerce-retailers willen achtergelaten winkelwagentjes analyseren. Met nieuwe functionaliteit kunnen gebruikers verlaten kaarten (Retail Server) koppelen aan hun e-mailmarketingprovider. Om nog een stap verder te gaan, zou ik graag een integratie met Dynamics 365 Marketing zien.

Aanpassen transactionele e-mails 

In een eerdere release kon een meldingstype, zoals bestelling ontvangen of verzonden bestelling, alleen worden toegewezen aan één e-mailsjabloon. Als een e-commercesite meerdere bezorgmethoden ondersteunt, kan de e-mail niet zo worden ingesteld dat deze specifiek is voor elke afzonderlijke bezorging. Met deze release is het mogelijk om aan elke combinatie van meldingen een uniek e-mailsjabloon toe te wijzen.

Nieuwe kant-en-klare commerce-modules voor e-commerce

De Commerce-bibliotheek voor het bouwen van een ​​e-commercesite zonder extra aanpassingen was beperkt. Het was niet mogelijk om out-of-the-box secundaire sitenavigatie (Breadcrumb) uit te voeren, om een ​​Mini-cart-samenvatting in de koptekst te presenteren, om meerdere navigatieniveaus toe te staan ​​en om afbeeldingen te ondersteunen. Met de Wave 2-verbeteringen zijn er veel modules aan de bibliotheek toegevoegd. Dat betekent een zeer welkome afname van maatwerk.

Verbeterde intelligentie, inzichten en analyses om groei te stimuleren

Shop vergelijkbare looks

Ik heb dit zelf nog niet getest – maar heb de Microsoft-presentatie en documentatie bekeken en het ziet er geweldig uit. Met de “winkel vergelijkbare looks” (mogelijk gemaakt door kunstmatige intelligentie en machine learning) kun je een briljante winkelervaring voor consumenten genereren. Naar mijn mening een groot potentieel voor up- en cross-selling.

PayPal-integratie

In het verleden ondersteunde Commerce alleen de ADYEN-connector. Steeds meer klanten vroegen om ondersteuning van verschillende andere connectoren zoals PayPal, Apple Pay, Google Pay, AliPay, WeChat, … Ik ben erg blij dat we naast ADYEN nu ook een integratie met PayPal hebben – er is geen aangepaste connector meer nodig voor PayPal. De PayPal-betalingen ondersteunen de omnichannelscenario’s zoals online kopen, ophalen in de winkel en gekoppelde terugbetalingen. Goed gedaan!

Gestroomlijnde bedrijfsprestaties met juiste omnichannel strategie

Bestellingen ophalen en contactloos winkelen

Later ophalen en contactloos winkelen worden steeds belangrijker (denk aan Corona, die de prioriteit van het toevoegen van deze ontbrekende functie verhoogde). Nieuwe ophaaltypes vergroten de flexibiliteit van hoe de klant zijn bestelling plaatst en hoe deze wordt afgehandeld.

Marktplaats voor Dynamics 365 Commerce-apps

Marktplaatsen spelen steeds meer een belangrijke rol als verkoopkanaal. Met Dynamics 365 kunnen klanten meer doen met het platform met services, connectoren, modules en thema’s van derden. Ontdek deze nieuwe mogelijkheden in de Microsoft AppSource, waar je ze kunt aanschaffen en implementeren voor configuratie en gebruik in jouw Dynamics 365 Commerce-omgeving.

Updates zijn gepland van oktober 2020 tot maart 2021, dus er komen nog veel meer functies in 2021!

Ik kijk uit naar verdere verbeteringen (B2B Commerce? Meer kant-en-klare e-commercemodules, aanvullende PSP, Marketplace-integraties enz.)

Met welke nieuwe functie in Microsoft Dynamics 365 Commerce ben jij blij? Op welke functies wacht je nog? Laat het ons weten!