In een eerdere blog hebben we de voordelen besproken van het overstappen naar een Managed Services Provider waaronder het verhogen van de productiviteit van de medewerkers, besparingen, verminderen van risico’s en veilig IT-beheer. In deze blog richten we ons erop hoe u de juiste keuze maakt voor uw Managed Services Provider (MSP), vooral als u het beheer van zowel de hardware-infrastructuur als uw bedrijfstoepassingen wilt herzien. Factoren waar rekening mee gehouden moet worden:

Afstemmen van vaardigheden, ervaring en betrouwbaarheid met uw MSP

Een succesvolle MSP heeft vaardigheden die veel verder reiken dan het uitvoeren van reparaties van het basis-besturingssysteem. Met hun vaardigheden zijn ze in staat veranderingen, middleware en databases, netwerkinfrastructuren, de cloud, mobiliteit en veiligheid te beheren/voorspellen. Specialisten moeten aanbevelingen kunnen doen over de beste praktijken en leveringsmodellen, waaronder cloud, on-premise, hybride plus traditionele IT en strategische uitbesteding. Of een mixed model voor beheerdiensten, geconfigureerd om aan uw behoeften te voldoen.

De financiële stabiliteit van een MSP is van vitaal belang als u een strategisch partnerschap aangaat. Dat een dienstverlener al heel lang bestaat betekent niet u er op kunt vertrouwen dat dat ook in de toekomst zo zal blijven. Zorg ervoor dat u een beeld heeft van de financiële middelen van de MSP vóór u een partnership aangaat.

Het is een goede stap om referenties van uw MSP te vragen, vooral wat betreft de vaardigheden en het type contract dat u wilt afsluiten, om een beeld te krijgen van hun relevantie en ervaring op het gebied waarin u geïnteresseerd bent.

Schets uw strategische zakelijke behoeften

Veel MSP’s bieden schaalbare oplossingen aan om aan uw IT-behoeften te voldoen. Deze kunnen een nuttige specificatie schetsen van wat u nodig hebt inclusief de middelen, gespecialiseerde vaardigheden, ondersteuningstijden en data-eisen, gebaseerd op feedback van strategische zakelijke behoeften.

De waarde van probleempreventie en continue verbeteringen in het kader van de aan u geleverde beheerdiensten

Wat betreft het verder gaan dan apparaatbeheer en monitoring, moet uw partner voor uw beheerdiensten gericht zijn op proactieve preventie met behulp van analyses en waarschuwingen. Om zo foutpatronen en escalatie te bepalen en vervolgens herstelprocedures voor te stellen. Welke back-up systemen zijn aanwezig? Hoe zullen zij uw herstel-strategie ondersteunen? Hebben ze een methode om incidenten te voorkomen?

Het delen van kennis met uw leverancier van beheerdiensten

Een MSP moet een informatie-uitwisselingsysteem hebben waarmee medewerkers vanaf elke locatie toegang tot vroegere probleempatronen en oplossingen kunnen hebben. Een MSP moet fungeren als een betrouwbare technologie-adviseur, die u in contact brengt met toonaangevende technologieën en leveranciers die het beste bij uw bedrijf passen. Uitbesteden aan een specialist heeft als voordeel dat u in staat bent om inzicht te krijgen in de kracht en de prestaties van uw infrastructuur en bedrijfsbeheerapplicaties.

Uitgebreide dienstverlening is essentieel voor een IT-leverancier om zich te kunnen richten op uw behoeften

Een leverancier van wereldomvattende beheerdiensten, kan een bijdrage leveren aan de positionering van bedrijven om zich verder te ontwikkelen. Wereldwijde leveringsmogelijkheden biedt vele voordelen, zoals gecoördineerde implementatie in meerdere landen. Houd rekening met lokale taalondersteuning, kennis en middelen om regelgeving en wettelijke vereisten per land toe te passen.

Eén MSP, dienstenportfolio

Gebruikmaken van één enkele MSP met een breed scala aan diensten en vaardigheden geeft u de flexibiliteit om uw eisen naar boven of beneden bij te stellen. Om ze af te stemmen op uw huidige bedrijfsmodel. De extra kosten en risicoblootstelling binnen uw uitbestede beheerdienstenstrategie vallen hierdoor weg. De inzet van meerdere MSP’s kan duur zijn, en hoewel de perceptie van ‘de beste van de klas’ kiezen-en-combineren aanpak bestaat, kan het beheren moeilijker worden, het doorvoeren van veranderingen veel moeilijker worden, creëert het silo-denken en belemmert het flexibiliteit.

Om flexibiliteit in de toekomst te waarborgen moet één enkele MSP in staat zijn om een verscheidenheid van beheerdiensten te bieden van infrastructuurbeheer tot applicatie-ondersteuning en onderhoudsdiensten.

Het kiezen van de MSP die het beste bij u past

Strategische samenwerkingsverbanden kunnen van invloed zijn op de kerntaken van het bedrijf en de algemene cultuur. Als innovatie en revolutie de sleutel zijn tot uw bedrijfsstrategie, hoe kan uw MSP dit dan realiseren? Kunnen zij zorgen voor inzichten of ervaringen die invloed kunnen hebben op toekomstige technische of marktverschuivingen? Hoe kan deskundigheid, middelen en partnernetwerken van de MSP u helpen uw bedrijf te ontwikkelen?

Met één aanspreekpunt voor al uw IT-behoeften, kan Prodware uw behoeften vertalen naar een voor uw organisatie optimaal passend Hybrive IT-model. Prodware kan daarbij tevens ondersteunen bij het gebruik van uw software-systemen. Neem nu contact met ons op voor meer informatie over ons aanbod van onze Nederlandse en multinationale ondersteuning en beheerdiensten.