Field Service is enorm in ontwikkeling sinds het vijf jaar geleden onderdeel werd van de Customer Engagement-familie van Microsoft. In de nieuwe release heb ik de nieuwe features in Microsoft Dynamics 365 Field Service getest en ik ben positief verrast. In deze blog lees je alles over mijn kijk op de belangrijkste kenmerken van wave 2. Opnieuw heeft Microsoft interessante functionaliteiten toegevoegd om de productiviteit van technici en de klantervaring flink te verbeteren.

Onderzoeken naar het voltooien van werkorders met Customer Voice (voorheen Forms Pro)

Om de klantervaring te verbeteren, is het belangrijk dat je feedback verzamelt tijdens het hele proces van de klantreis. De Customer Voice functionaliteit stelt je in staat om klanttevredenheidsonderzoeken uit te voeren aan het einde van een orderproces. Door deze stap in je afrondingsproces in te bouwen, helpen je serviceteams mee om een sterke, klantgerichte cultuur te creëren.

Integratie met Dynamics 365 Supply Chain Management

Reserveonderdelen vervullen vaak een sleutelol in de Field Service-keten. Wanneer jouw technici een servicebezoek uitvoeren, moeten ze vaak inkooporders plaatsen om onderdelen te bestellen. De integratie van Field Service met Dynamics 365 Supply Chain Management maakt het gemakkelijker om onderdelen te kopen en daarmee de tarieven voor reparaties te verlagen. Jouw technicus hoeft niet twee applicaties te gebruiken, hij kan het hele proces beheren in de Field Service-app.

Optimalisatie van reizen buiten werktijd

Aan RSO (Resource Scheduling Optimization) is in de nieuwe release een geweldige nieuwe functie toegevoegd. Door “Sta reistijd buiten werktijd toe” in te schakelen bij een optimalisatiedoel, krijgt jouw technicus toestemming om zijn dag iets eerder te beginnen, ervan uitgaande dat hij die tijd nodig heeft om te reizen (bijvoorbeeld van hotel naar werklocatie) en geen opdrachten uitvoert. De optimalisatie zorgt ervoor dat hij vóór werktijd begint te reizen en op de locatie aankomt wanneer de dag begint. Daarom kan de beschikbaarheid van reistijden onafhankelijk van werkuren worden ingepland, zodat werkorders die extra reizen buiten de werkuren vereisen, kunnen worden gebruikt in het optimalisatieproces.

Verbeteringen in Field Service-inspecties

We hadden al de inspectiefunctionaliteit in de Resco Field Service-app, maar Microsoft heeft de functionaliteit nu gecreëerd in de Field Service-app. Jouw technici kunnen formulieren en checklists maken voor herhaalbare taken, waardoor je het later gemakkelijk aan een werkorder kan toevoegen. Zo kan een techneut in het veld de checklists mobiel invullen, koppelen aan een servicetaaktype en vervolgens aan een incidenttype. Het formulier (checklist) kan je op elk moment dat het Incidenttype is geselecteerd rechtstreeks naar een werkorder kopiëren. De functionaliteit helpt fouten te verminderen, een gestandaardiseerde aanpak te volgen, papierloos te werken en echte inzichten te delen over alle inspecties. Het uitvoeren van inspecties is een belangrijk onderdeel van proactieve service en het voorkomen van extra reparatieservices. Deze oplossing kan je ook gebruiken in de mobiele Field Service-app en heeft een intuïtieve interface en eenvoudig te gebruiken configuratiemogelijkheden om checklists te maken.

Inspectieformulieren kunnen in veel dagelijkse scenario’s nuttig zijn, bijv. in:

• Veiligheidsprocedures
• Audits
• Interviews met klanten ter plaatse
• Pass / Fail-tests

Je kunt ze ook in andere scenario’s hergebruiken omdat ze als sjablonen beschikbaar komen.

Functionele locatiefunctie om de productiviteit te verbeteren.

Als serviceorganisaties bedien je vaak klanten met grote of complexe werklocaties, zoals een magazijn of een kantoorgebouw met meerdere verdiepingen. In dergelijke gevallen is het belangrijk dat jouw technicus snel weet waar hij precies moet zijn. ‘Functionele locatie’ in Dynamics 365 Field Service zorgt voor meer granulariteit van locaties voor een paar relevante Field Service-entiteiten, zoals:
• Binnen een serviceaccount
• Op een aanwinst
• Op een specifieke werkbon

Hierarchie

Bovendien kunnen functionele locaties worden weergegeven door hiërarchische relaties. Een brandblusser kan zich bijvoorbeeld op de tweede verdieping bevinden, in gebouw A op een schoolcampus. Deze relatie wordt weergegeven als de volgende relatie:

• Een …. bouwen
• Verdieping 2
• Brandblusser 1

Door de hiërarchie van een asset of een locatie, zoals een groot kantoorgebouw of een campuslocatie te begrijpen, kunnen jouw technici de asset snel en gemakkelijk lokaliseren. Deze functie biedt een verbeterde authoring-ervaring voor dispatchers en technici om hiërarchische modellen te ontwerpen, plus een functie voor locatie-identificatie op werkorders. Deze functionaliteit kan je met één serviceaccount gebruiken, maar je kunt de locatie van je activa opslaan via de functionele locatiehiërarchie. Je kunt ook locatiegegevens aan elke werkorder toevoegen, onafhankelijk van een activum. Het biedt je daarnaast functionaliteiten voor het omgaan met apparatuur die zich verplaatst tussen gebieden binnen een locatie, denk aan mobiele apparatuur zoals een airconditioning of lampen.

Tot zover mijn kijk op Field Service. Meer weten? Neem contact met mij op!