2 klantcases die laten zien hoe IT-oplossingen uw groothandel optimaliseren

SHARE
,

Groothandel optimaliseren

Aan de hand van twee projecten bij twee van onze logistieke klanten lichten wij graag toe hoe onze IT-oplossingen uw groothandel optimaliseren. Centraal staat daarbij onze aanpak op maat, afgestemd op uw wensen en behoeften. Hiertoe maken wij gebruik van de Sure Step methode.

Case 1: een groothandel in kleine technische onderdelen

Onze eerste case die we graag met u delen is een bedrijf dat handelt in kleine onderdelen, zoals lichtarmaturen. Er is een groot magazijn dat volledig handmatig werd bediend. Om de levertijden korter te maken, bestellingen sneller af te handelen en op kosten te besparen, zijn we gestart met een complete automatisering van het magazijn.

Er werd een miniloadsysteem geïnstalleerd. Dit systeem slaat alle onderdelen op in kratjes, die dan weer door een robotkraan in het magazijn opgehaald worden. Het vervangt de warehousemedewerker/orderpicker die handmatig alle bestellingen klaarzet en de leveringen klaarmaakt. Het systeem zorgt er onder andere voor dat de voorraad die de volgende dag het meest nodig is ‘s-nachts automatisch vooraan wordt gezet. Doordat de medewerkers niet meer aanwezig zijn in het magazijn wordt bespaard op arbeids- en energiekosten.

Het miniloadsysteem hebben we via het ERP gekoppeld aan een webshop. Bestellingen worden hierdoor automatisch verwerkt. Alle productinformatie is direct en real-time beschikbaar. Klanten kunnen op elk moment van de dag vinden wat ze zoeken. Het heeft de omzet van deze groothandel verhoogd en een verbetering van hun klantenservice en daarmee klanttevredenheid tot stand gebracht.

Groothandel licht

Case 2: een groothandel in groenten en fruit

In tegenstelling tot het vorige bedrijf, werkt onze tweede groothandel met producten die kunnen bederven. Groenten en fruit worden besteld door de klant, waarna deze handelaar de juiste hoeveelheden ophaalt bij kwekers en veilingen. De goederen worden opgehaald, in het depot omgepakt en klaargezet voor de verschillende leveringen. Daarna worden deze in het juiste vervoersmiddel gezet en verstuurd.

Omdat het voedsel kan bederven, moet alles zo snel mogelijk gaan. Een geoliede machine is nodig voor snelle verwerking én om de kwaliteit van het voedsel te blijven garanderen. We hebben hiervoor zowel een transport- als een warehousemanagementsysteem ingezet. De verschillende vervoersmiddelen zijn uitgerust met een boordcomputer. Alle goederen worden bij ontvangst in het systeem vastgelegd, zodat steeds zichtbaar is wie en wat zich waar bevindt. Het transportmanagementsysteem bepaalt de meest optimale route, het warehousemanagementsysteem legt alle voorraden vast.

Bij ontvangst in het depot worden barcodes gescand, de juiste leveringen samengesteld en in de vrachtwagens gezet. Alle trajecten en leveringen worden vastgelegd in het geïmplementeerde systeem. Dankzij deze implementatie is er steeds een 360 graden overzicht op het hele bedrijf.

Maar niet alleen voor de organisatie zelf, ook de klant kan alle relevante gegevens inzien. De klant kan zijn bestelling in het geïnstalleerde klantportaal volgen en zien wat hij precies zal ontvangen op welk moment. Dit zorgt voor meer snelheid en betere communicatie. Wederom met kostenbesparing, omzetverhoging en een hogere mate van klanttevredenheid gepaard.

Groothandel groenten en fruit

Wat is Sure Step

Elke organisatie heeft andere eisen en wensen wanneer het om automatisering en digitalisering gaat. Prodware zorgt steeds voor een traject op maat, omdat elk bedrijf uniek is. Maar wel met een standaard implementatiemethodiek, Sure Step genaamd, die erop gericht is om uw projectdoelstellingen zo effectief en efficiënt mogelijk te verwezenlijken.

Met de methode richten wij ons op eindgebruiker succes, houden we het project overzichtelijk en maken we kleine stappen die leiden tot zichtbare voordelen. We kunnen hem indelen in vier fases:

  1. Analysefase. In het eerste stadium overleggen we met u en analyseren we uw organisatie. Wat doet uw bedrijf? Hoe kunnen wij u helpen? Hoe pakken we dit project aan? Et cetera.
  2. Designfase. Na een uitgebreide analyse van de te verbeteren functies, wordt er overgegaan tot de designfase. Wat bedacht werd tijdens de eerste fase wordt door ons team gemaakt en aan u voorgelegd.
  3. Testinzetfase. In de testinzetfase kan de volledige oplossing in een cloud omgeving getest worden, voordat deze in het laatste stadium definitief wordt geïmplementeerd.
  4. Implementatiefase. Na de implementatie van de juiste oplossing voor uw bedrijf zorgen wij uiteraard voor een optimale begeleiding. We gaan tot het uiterste om u en uw medewerkers helemaal vertrouwd te maken met onze oplossing. U staat er nooit alleen voor.

Of het nu gaat om robotautomatisering of het optimaliseren van uw transport- of voorraadprocessen, we bekijken graag samen met u de mogelijkheden en oplossingen. Bent u geïnteresseerd in hoe onze oplossingen uw groothandel kunnen helpen? Aarzel niet om contact met ons op te nemen. Wij helpen u graag verder.

Whitepaper top 10 stappen naar succes in de moderne distributiewereld

Neem contact met ons op

 

One Comment

Geef een reactie

PASSWORD RESET

LOG IN