Hoe zorgt u dat uw groothandel een kleine bestelling, een fles melk bijvoorbeeld, zo snel en efficiënt mogelijk bij uw klant krijgt?
Waarschijnlijk stelt u zich deze vraag wanneer u uw groothandel spiegelt aan de groten der Aarde, zoals Amazon of Coolblue dichter bij huis.
Achter deze schijnbaar eenvoudige vraag bevinden zich de grootste uitdagingen van groothandels vandaag de dag. En net in deze uitdagingen weten wereldspelers als Amazon en Coolblue zich te onderscheiden.
In deze blog geven wij antwoord op de volgende drie vragen:
- Hoe kunt u zich wapenen tegen het Internet of Things?
- Hoe biedt u het hoofd aan de versnippering van bestellingen?
- Hoe speelt u in op de steeds grotere vraag naar supersnelle levering?
Internet of Things
Steeds meer mensen hebben thuis TV’s die verbonden zijn met het internet. Ze ontvangen automatische updates en laten de kijkers genieten zonder dat ze zich hoeven te verdiepen in de technologie achter het scherm.
Deze trend breidt zich ook uit naar andere apparaten, zoals huishoudapparaten. Een koelkast verbindt zich dan bijvoorbeeld met het internet om allerlei extra diensten aan te bieden. Dankzij sensoren en nieuwe software detecteert hij welke voedingsmiddelen veel worden gebruikt en belangrijker, welke op zijn.
Waar consumenten nu nog wekelijks boodschappen doen, neemt de koelkast deze functie dan over. Alleen is er één wezenlijk verschil: hij zal niet wachten om éénmaal per week een grote automatische bestelling te plaatsen. Zodra de fles melk opraakt, zal hij dit detecteren en meteen een nieuwe fles bestellen.
Een koelkast die zichzelf dus aanvult. Voor de consument is dit fantastisch nieuws, maar voor uw groothandel zorgt dit voor een diepgaande versnippering en een volledig nieuwe manier waarop bestellingen geplaatst en verwerkt moeten worden.
Versnippering en levertermijn
Het Internet of Things zorgt voor kleinere bestellingen, waardoor u er als gevolg ook veel meer zult ontvangen. In plaats van honderd grote bestellingen krijgt u er dankzij de intelligente koelkasten misschien vijfhonderd op een dag te verwerken.
Het is een ontwikkeling die we bij online aankopen al langere tijd zien. Klanten gaan steeds sneller over tot een online aankoop, zelfs voor hele kleine bestellingen. Het afhandelen van kleine bestellingen vormt voor veel groothandels een uitdaging. En dit is waar de grote spelers zich onderscheiden. Zij zijn in staat om zowel kleine als grote bestellingen met een ongekende efficiëntie te verwerken.
In een consumptiemaatschappij waar alles steeds sneller moet, is het ook geen verrassing dat uw klanten een steeds snellere service en levering verwachten. Uw klant verwacht eigenlijk dat zijn bestelling vrijwel direct na het plaatsen al onderweg is. Zeker de fles melk mag geen drie dagen onderweg zijn.
Dit vraagt niet alleen om een geoliede organisatie, maar maakt het efficiënt toekennen van middelen (bestelwagens) en mensen (bestuurders) uiterst belangrijk. Een schoolvoorbeeld van deze efficiëntie is Coolblue, waar levering op dezelfde dag een enorm verkoopargument is geworden.
Klanten zijn ook bereid om voor een supersnelle levering te betalen. Er bevindt zich in deze markt een gigantisch groeipotentieel dat u kunt benutten.
Automatisering
Kleinere bestellingen, een groter aantal orders en de vraag naar een snelle levering. Het zijn deze drie aspecten waarop bedrijven als Amazon of Coolblue zich weten te onderscheiden van de concurrentie.
Dankzij verregaande automatisering kan ook uw groothandel zorgen voor een snelle en efficiënte verwerking van orders (groot en klein). Krachtige ERP-software, zoals Microsoft Dynamics, houdt rekening met factoren als: welk magazijn heeft de bestelling van een klant op voorraad en bevindt zich het dichtst bij zijn locatie, in welke bestelwagen kan het pakketje het best en zo snel mogelijk mee, etc.
Deze automatisering houdt niet alleen rekening met mogelijke factoren die een rol spelen bij de bestelling, maar kan u ook andere voordelen opleveren. Minder handmatige handelingen bijvoorbeeld betekent dat de foutenmarge daalt, dat u sneller bestellingen kunt afhandelen en zo de versnippering van bestellingen aanpakt.
U kunt bovendien parameters instellen, zodat de software automatisch bepaalde acties uitvoert. In de zomermaanden is er bijvoorbeeld meer vraag naar ijsproducten. Dynamics zorgt dat er in deze maanden een grotere voorraad ingeslagen wordt en dat er op tijd een trigger afgaat wanneer de voorraad slinkt. Zo hoeft u uw klanten niet meer teleur te stellen omdat u door uw voorraad heen bent.
Met Microsoft Dynamics bent u ook voorbereid op de opkomst van intelligente apparaten. De software is in staat om automatische bestellingen van deze apparaten te ontvangen en doet meteen het nodige, zodat de fles melk zo snel mogelijk bij uw klant is. De klant hoeft zich van het hele proces niets aan te trekken en is erg tevreden als uw koerier snel zijn nieuwe fles melk aan huis brengt.
Succesvolle ERP-strategie voor uw groothandel
Wereldspelers als Amazon blinken uit in efficiëntie en hebben hiervoor een succesvolle ERP-strategie uitgebouwd. Zij houden bovendien hun blik steeds op de toekomst gericht en omarmen nieuwe technologie.
Als u bovenstaande uitdagingen goed aanpakt, kunt ook u hun fundamenten in uw groothandel opnemen en ervoor zorgen dat u uw concurrenten een stapje voor blijft.
Samen met u bekijken we graag welke oplossingen en strategie geschikt zijn voor uw specifieke groothandel. Aarzel niet om contact met ons op te nemen voor meer informatie.
Neem contact met ons op
Geef een reactie
You must be logged in to post a comment.