De commerciële wereld van groothandel en retail bedrijven is aan het veranderen; ervoor zorgen dat eindgebruikers in een concurrerende markt bij u kopen wordt steeds complexer. Van oudsher was ‘mond-tot-mond-reclame’ het belangrijkste verkoopkanaal voor deze bedrijven. Een handdruk van een teamlid van de buitendienst bekrachtigde een aantal zaken, gesteund door een telesales-team wat actie ondernam op bestellingen per telefoon. Dit aangestuurd door orders van klanten in plaats van de voorraden die u wilde promoten.

De belangrijkste uitdagingen voor de groothandel en retail sector kunnen als volgt worden samengevat: hogere logistieke kosten door stijgende brandstofprijzen, een veranderende markt door de concurrentie van nieuwe fabrikanten en retailers, en renteschommelingen die de import en export beïnvloeden.

In de huidige digitale groothandelsomgeving is de distributieschakel het samengedrukte centrum van de bevoorradingsketen. In reactie op veranderingen in het gedrag van de consument ontstaat de noodzaak voor een betere inventarisatie en logistieke efficiëntie, en het omlaag brengen van de ‘cost to serve’ tegen de achtergrond van de noodzaak tot het vergroten van de marges.

Hoe kunnen groothandel en retail bedrijven zichzelf binnen deze context helpen?

Omni-channel-voorwaarden voor groothandel en retail bedrijven

Volgens een onderzoek van de Aberdeen Group beïnvloed de vraag naar e-commerce en multi-channel of cross-channel 87% van de bedrijven. Daar heeft het een effect op de order-, het voorraad- en het fulfillment process. Multi-channel is niet langer een opkomende trend, het is er hier en nu. En bedrijven die zich niet op hebben voorbereid op deze omgeving doen dit voor hun eigen commerciële risico.

Moderne organisaties zouden, uiteraard, over een uitontwikkelde online productencatalogus moeten beschikken om hun markt over de traditionele begrenzingen te tillen. Dit opent natuurlijk nieuwe uitdagingen, zowel in termen van integratie van voorraadbeheer met andere kanalen, availability-to-order, een gebruikersinterface voor uw website, een volledig afgerond verkoopproces, een marketing- en serviceproces en een grotere zichtbaarheid en controle over processen.

Waar B2C en B2B samenkomen; het toenemende belang van e-commerce

Het is interessant om te zien dat in een ander rapport van de Aberdeen Group, 61% van de groothandel en retail bedrijven een model heeft waarbij direct aan de consument geleverd wordt (een verhoging van 30% ten opzichte van twee jaar geleden). Dit stelt de sector in een hoog tempo bloot aan nieuwe klantenservice-eisen.

Degenen die in het rapport als ‘best in class’ worden bestempeld, door goed te reageren op het moderne geconvergeerde distributielandschap, zijn organisaties die een betere cash conversion ratio behalen (30 dagen versus 59 dagen), een gezonder logistiek kostenpercentage hebben (12% versus 25% van de omzet) en over een gelukkiger klantenbestand beschikken (97% versus 84%).

Wat is het verschil tussen succes en mislukking bij groothandel en retail bedrijven?

Deze statistieken illustreren dat door te reageren op de hedendaagse complexe distributienetwerken in plaats van het negeren ervan bedrijven belangrijke verbeteringen in het hele bedrijfsproces kunnen maken, zowel waar het om het verhogen van de inkomsten gaat als om het verlagen van de kosten.

Hieronder een paar overwegingen:

  • Investeren in de beoordeling van bedrijfsprocessen en veranderingen in de gehele organisatie, ondersteund door geïntegreerde technologie.
  • Een gemeenschappelijk platform ten behoeve van inkoop, bevoorradingsketen, financiën, logistiek, en KPI performance-management voor de zichtbaarheid van meerdere productlijnen, vervoerders, kanalen en het publiek.
  • Stimuleer gezamenlijk werken in uw bedrijf en bij uw bevoorradingsketen.
  • Het hebben van zichtbaarheid door het hele bedrijf om weloverwogen beslissingen te nemen met betrekking tot het forecasten van voorraad, gerichte verkoop- & marketing-campagnes, SLA’s voor klantenservice, probleemoplossing leveringen.
  • Geen multi-channel-aanpak, maar een omni-channel-aanpak, waardoor de systemen zo ingericht worden dat uw klanten het centrum van uw bedrijf vormen. Hierdoor kunnen de klanten zich gemakkelijk verplaatsen tussen de verschillende kanalen die bij hen passen terwijl ze een consistente ervaring hebben van dienstverlening, prijzen en beschikbaarheid.

Hoe kan Prodware groothandel en retail bedrijven helpen om zich aan te passen aan de geïntegreerde wereld?

Prodware ondersteunt haar klanten met een analyse van hun processen en heeft een op Microsoft Dynamics ERP gebaseerd industriespecifiek businessmanagementplatform ontwikkeld wat een geïntegreerde end-to-end-benadering levert aan het distributiemanagement van inkoop, voorraadbeheer, planning, verkoop, marketing, klantenservice, magazijnmanagement, financiën, fulfilment en routeplanning.

Extra geïntegreerde tools, zoals dashboarding, zijn behulpzaam bij het opsporen en oplossen van KPI’s. Met Business Intelligence en eBusiness Suite ondersteunt u uw online aanwezigheid welke rechtstreeks verbonden is met uw ERP. Zo bent u goed uitgerust om uw prestaties en daarmee uw marges te verbeteren. Neem vandaag nog contact met ons op voor meer informatie over de modernisering van uw distributiekanalen.