Big data retail
Microsoft bespreekt in haar e-book ‘7 opkomende trends die de detailhandel veranderen’ de zeven grootste opkomende trends in de detailhandel waarmee u als winkelier uw klanten geweldige ervaringen kunt bieden. Al eerder hebben we de eerste trend ‘Digitale ervaringen in de winkel’ nader bekeken. De tweede trend is ‘Big data wordt toegankelijker’. Op dit onderwerp gaan we in deze blog verder in.

Wat is big data?

De lijn tussen ‘Normal’ en ‘Big’ data is dun. Voor het gemak stellen we hier dat we van ‘Big’ data spreken als de hoeveelheid data teveel wordt voor uw mensen en middelen. En de hoeveelheid nieuwe data is overweldigend. In het e-book wordt aangegeven dat 90% van alle data is gemaakt in de afgelopen 2 jaar. Zonder de juiste beheertools is deze data relatief nutteloos. Maar met nieuwe, meer intelligente en krachtigere technologieën wordt big data meer bruikbaar.

Wat kan big data voor u betekenen?

Door nieuwe technologie, variërend van kleinere sensoren tot meer internettoegang, is het voor u als detailhandelaar makkelijker om data te verzamelen. Dit in combinatie met betere analytische tools maakt uw data betrouwbaarder en verschaft u meer inzicht. Met voorspellende analytische tools kunt u uw voorraadbeheer op orde houden, de optimale prijs voor nieuwe producten bepalen, uw productaanbevelingen beter richten, verkoop- en ondersteuningsbehoeften voorspellen en uw cashflow beter beheren. U kunt patronen identificeren, opkomende markttrends ontdekken en sneller en beter zakelijke beslissingen nemen en uitvoeren.

Tegenwoordig kan vanuit veel meer bronnen data worden verzameld dan voorheen mogelijk was. Denk hierbij aan data van POS-systemen, online transacties, sociale media, loyaliteitsprogramma’s, opnamen van callcenters en gebruikersflows in de winkel. Deze data kan vervolgens toegepast worden op gebieden als vraagprognose en machine learning, merchandising, winkelactiviteiten, modellering van de toeleveringsketen en preventie van gegevensverlies. U bent in staat steeds verder te segmenteren, persoonlijke ervaringen te creëren en meer intelligente cross-sellingactiviteiten uit te voeren. Dit maakt het mogelijk relevanter te communiceren met uw klanten en uw service te verbeteren.

eBook 7 opkomende trends die de detailhandel doen veranderen

Wat zijn de valkuilen?

Snellere en betrouwbare data is een stap in de juiste richting voor big data, maar het zorgt tegelijkertijd voor uitdagingen. Nu big data steeds groter wordt, worden deze uitdagingen voelbaar voor detailhandelaars. In een studie die wordt aangehaald in het e-book noemde 41% van de detailhandelaars inconsistentie in meeteenheden het grootste obstakel richting analysesucces. Bij 38% was dat gebrek aan details en 34% zegt dat ze onvoldoende de beschikking heeft over noodzakelijke data. Kort gezegd: big data is te groot.

Hoe overkomt u de valkuilen?

Tot dusver konden bedrijven hun data slechts spaarzaam benutten omdat hun interne kennis tekort schoot, tools te beperkt waren en de kosten te hoog. Maar de bedrijfsmogelijkheden nemen eindelijk toe. Big data wordt pas bruikbaar wanneer er kennis uit kan worden gehaald waarmee processen efficiënter verlopen en u betere ervaringen kunt leveren.

Prodware heeft haar Retail oplossingen ontworpen vanuit de doelstelling u te helpen het tempo van de snelle technologische veranderingen bij te houden om uw lange termijn, winstgevende relaties met uw klanten te ondersteunen. Zodat u uw klanten een winkelervaring biedt waar zij blij van worden. Onze specialisten zijn volledig op de hoogte van de nieuwe bedrijfsmogelijkheden en bekijken graag samen met u hoe u deze in kunt zetten voor uw specifieke situatie. Vind u dit interessant? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.

Houd ons hiernaast ook in de gaten voor meer blogs over de opkomende trends die de detailhandel veranderen en/of download het volledige Microsoft e-book hier direct.

Download E-book

Dit artikel is ook gepubliceerd door DynamicsHUB, community voor Microsoft Dynamics gebruikers en partners