Digitale technologie en winkelervaringen

Microsoft bespreekt in haar e-book ‘7 opkomende trends die de detailhandel veranderen’ de zeven grootste opkomende trends in de detailhandel waarmee u als winkelier uw klanten geweldige winkelervaringen kunt bieden. De eerste van deze zeven trends is ‘Digitale ervaringen in de winkel’. Deze blog gaat daar dieper op in.

In het e-book wordt benadrukt dat consumenten sterker staan dan ooit tevoren. Ze hebben direct toegang tot veel informatie en kunnen hun aankopen op een eindeloos aantal manieren en plaatsen doen. De wensen en verwachtingen zijn hoog, het begrip voor mislukking is laag. De vraag rijst:

Hoe kunt u succesvol zijn in het huidige tijdperk?

Digitale technologie heeft op internet een enorme invloed gehad op detailhandelaars, maar hervormt nu ook de moderne winkelbeleving. Door cloud computing kunnen detailhandelaars data centraliseren en gebruiken die klanten, leveranciers en medewerkers zoals nooit tevoren verbindt. Bovendien maakt de opkomst van mobiele apparaten en slimmere sensoren nieuwe ervaringen mogelijk die de kloof tussen de digitale en fysieke wereld overbruggen.

Wanneer het u lukt de kansen en uitdagingen van nieuwe technologie in goede banen te leiden, bent u in staat bijzondere winkelervaringen te bieden en daarmee succesvol te zijn bij de mondige consumenten. Hieronder zetten we een aantal van de gegeven voorbeelden uiteen die hiertoe leiden.

Snellere en betere service

Door digitale technologie verloopt de service op de winkelvloer sneller. Klanten kunnen zichzelf helpen, bijvoorbeeld met zelfscankassa’s via nieuwe POS-technologie, en verkooppartners hebben de informatie beschikbaar om een betere service te leveren. Dit biedt verschillende voordelen. Uit een onderzoek dat wordt aangehaald, blijkt dat klanten zich meer op hun gemak voelen bij digitale assistenten. Het marktaandeel van een drankwinkel was bijvoorbeeld met 8,4% toegenomen nadat zij naar self-service waren overgeschakeld en de klanten moeilijk uit te spreken artikelen niet meer persoonlijk hoefden te bestellen.

eBook 7 opkomende trends die de detailhandel doen veranderen

Strategische up-selling

Self-servicekiosken maken het ook mogelijk data te gebruiken voor strategische up-selling. Evenals beacons: kleine zenders die verbinding maken via Bluetooth 4.0 en een bericht verzenden die klanten kunnen lezen in de al geïnstalleerde app. Op lange afstand betekent dit dat het mogelijk wordt om klanten in de buurt aan te trekken met aanbiedingen en acties, eventueel zelfs aangepast op hun specifieke profiel. Op korte afstand is het bijvoorbeeld mogelijk dat wanneer een klant een schoen uit een rek neemt, hij informatie over de schoen en passende outfits, inclusief de winkelroute, te zien krijgt.

Virtuele winkels

Nog een stap verder gaat de mogelijkheid om volledig digitaal te gaan. Een van de grootste kruidenierswinkels in China, Yihaodian, heeft met behulp van levensechte omgeving 1000 ‘virtuele’ winkels gemaakt. Voorbijgangers kunnen de winkels in o.a. parkeerplaatsen en parken niet zien, maar met de app van Yihaodian kunnen klanten een heuse kruidenierswinkel zien en met hun apparaten door virtuele gangen wandelen. Selecteren en thuissturen is mogelijk door simpelweg op het beeldscherm te tikken.

Hoe kunt u technologie inzetten voor optimale winkelervaringen?

Prodware heeft haar Retail oplossingen ontworpen vanuit de doelstelling u te helpen het tempo van de snelle technologische veranderingen bij te houden om uw lange termijn, winstgevende relaties met uw klanten te ondersteunen. Maar ons uitgangspunt is dat het niet gaat over technologie omwille van de technologie zelf. Het gaat over de klant. Uw klant. Wij helpen u graag een omnichannel winkelervaring te creëren waar uw klanten blij van worden. Vindt u dit interessant en wilt u graag samen naar uw specifieke situatie kijken? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.

Houd ons in de gaten voor meer blogs over de opkomende trends die de detailhandel veranderen of download het volledige Microsoft e-book hier direct.

Dit artikel is ook gepubliceerd door DynamicsHUB, community voor Microsoft Dynamics gebruikers en partners.