Omnichannel Kerstmis Retail

Sommigen doen het heel goed, anderen gaan failliet. Wat u van de leading retailers kunt leren is dat zij allemaal de elektronische weg naar hun klanten weten te vinden en actief bezig zijn met omnichannel. Ze zijn aanwezig op het voorkeurskanaal van de consument, verbinden alle verkoopkanalen en personaliseren de winkelervaring. Zonder de juiste technologie hebben moderne retailers geen toekomst.

Ga mee met de nieuwe retail

Meer dan ooit heeft de consument de macht: hij bepaalt waar, wanneer en hoe hij iets wil kopen. In een winkel of webshop en via smartphone, tablet of pc. Retailers moeten zichzelf opnieuw uitvinden en zich aanpassen aan de hedendaagse consument, willen ze hun concurrentiepositie behouden. Integratie van de fysieke en digitale verkoopkanalen is daarbij cruciaal. Alleen dan kunt u de consument aansturen, koopgedrag voorspellen en gericht inspelen op bepaalde behoeften.

Zorg voor uniformiteit in klantbelevingRetail eBook

De consument wil een gepersonaliseerde ervaring. Of hij nu uw winkel bezoekt of via een Facebook-campagne uw webshop binnenkomt. De online ervaring moet in het verlengde liggen van de offline ervaring, en andersom. Zorg met behulp van bepaalde softwareoplossingen dus voor een uniform beeld naar uw klant: in het assortiment, de hoeveelheden, prijzen, afbeeldingen en beschrijvingen. Een herkenbaar format is voor consumenten extra belangrijk, omdat ze ontzettend veel informatie op zich af krijgen. Bovendien zijn consumenten die zich op hun gemak voelen meer geneigd tot aankopen.

Herken uw klant en personaliseer de koopervaring

U als retailer wilt tegelijkertijd alle klantdata binnen de kanalen consistent houden: persoonsgegevens, maar ook aankoopgeschiedenis, interesses en wensenlijstjes voor toekomstige aankopen. Op het moment dat de consument in contact komt met uw winkelformule moet hij worden herkend. Alleen dan kan de klant benaderd worden met gepersonaliseerde kortingsacties en meldingen over producten die hij bijvoorbeeld bekeek of kocht tijdens een eerder bezoek. Loyaliteitsprogramma’s zijn daarvoor een uitkomst. Ze binden en motiveren de consument in de vorm van korting of cadeaus in ruil voor zijn persoonsgegevens. Zo herkent u de klant op elk kanaal, óók in de fysieke winkel. En via omnichannel kunt u zelfs binnen een half uur een pop-up store opzetten, want door de centrale klantendatabase is de klantherkenning en -ervaring is over alle kanalen gelijk.

Synchroniseer klantdata in alle verkoopkanalen

Retailers moeten dus productinformatie, klantinformatie en data uit loyaliteitsprogramma’s beheren. Wanneer u vijf afzetkanalen heeft betekent dat vijf technieken en daarmee vijf locaties te synchroniseren data. Daarnaast kunnen gebruiksproblemen met een mobiele webomgeving de consument doen afzien van zijn aankoop. Dit alles vergt veel van IT. Draaien de systemen los van elkaar dan is er veel risico op foutieve en dubbele klantinformatie. Synchroniseren kon vroeger wel een dag duren. Tegenwoordig kunt u de data snel vanuit één softwareomgeving beheren. Wijzigingen en acties staan daardoor meteen live.

Stop met losse bestaande applicaties

Met de juiste software-oplossingen is omnichannel gemakkelijk realiseerbaar. Veel retailers werken echter met meerdere applicaties en willen niet stoppen met het bestaande systeem. Maar door middel van gerichte maatwerkprojecten met een snelle return on investment – schaalbaar en snel te installeren – is uw omnichannelstrategie wel degelijk binnen handbereik.

Benieuwd hoe u omnichannel optimaal in kan zetten?

Wij vertellen u graag meer over hoe u technologie kunt inzetten voor optimale winkelervaringen. Neem vrijblijvend contact met ons op.