Millennials en generatie Z worden door veel bedrijven als één doelgroep beschouwd. Dat is niet heel vreemd want ze vertonen ook een paar opvallende overeenkomsten als het gaat om online activiteiten.Ze zijn beide opgegroeid met de aanwezigheid van het internet. Ze zijn beide actief op social media en hechten veel waarde aan de mening van influencers. Ook gebruiken ze internet om zich te verdiepen in de achtergrond van een bedrijf.

Wie is gen Z

Maar tussen beide generaties zitten ook belangrijke verschillen. En juist deze verschillen maakt de gen Z interessant voor bedrijven die zich online profileren. Gen Z is geboren vanaf 1996. Het is nieuwste generatie die zelfstandig op het internet geld uitgeeft en is maximaal 24 jaar. Onder de millennials vallen de 20- tot 40-jarigen. De gen Z is echter de echte digitale native. Ze zijn de eersten die als kind over een eigen mobiel of I-pad beschikken. Ze kunnen zich een leven zonder internet niet voorstellen. In 2020 viel ongeveer 40% van de consumenten binnen deze zeer diverse generatie.

Luxe

Het verschil tussen de twee generaties heeft onder andere te maken met hoe ze luxe ervaren. Millennials houden van luxe maar zien het als een duur merk. Een spijkerbroek van Jacob Cohen of Diesel ervaren ze als luxe. Kopen ze meubels in een speciaalzaak dan geeft ze dat meer gevoel van luxe dan bij een aankoop bij de Leen Bakker. Voor gen Z ligt dit anders. Ze houden van status en luxe maar ervaren het vooral als onderscheidend middel. Ze willen uniek zijn en zoeken naar merken en producten die bij hun imago passen. Luxe is niet altijd prijs gerelateerd. Een klein of jong merk heeft net zoveel kans om favoriet te worden als een toonaangevend A-merk. Het maakt deze generatie onvoorspelbaar maar het biedt je ook de kans om een duurzame relatie met ze op te bouwen. Gen Z is kritisch maar minder geneigd om rond te shoppen.

Mobiele telefoon

Een ander verschil is de manier waarop ze zich voorbereiden op hun aankoop. Voor millennials is de mobiele telefoon begonnen als iets nieuws en bijzonders. Had je een mobiele telefoon dan hoorde je erbij. Het doel van een mobiele telefoon was vooral om overal bereikbaar te zijn. Voor gen Z is een mobiele telefoon een belangrijk hulpmiddel om aankopen te doen, maar niet de enige. Ze gebruiken hun mobiel om zich te oriënteren en om andere informatie te zoeken. Maar ze gaan net zo graag naar een warenhuis, pop-up store, tweedehands winkel met het oog op duurzaamheid, of kijken op de computer. Ze vinden de hoeveelheid aan kanalen de gewoonste zaak van de wereld. Ze maken daar graag gebruik van maar verwachten wel altijd dezelfde informatie te vinden.

Naadloze integratie

Deze kenmerken zorgen ervoor dat een retailer die online gaat, bij gen Z enorme kansen krijgt met een goede omnichannel strategie. Gen Z is kritisch, ze willen zich onderscheiden maar zijn trouw en willen een naadloze integratie van online shoppen in hun leven. Erop uittrekken naar een fysieke locatie is voor de ontspanning. Je verkoop- en marketingplan moeten rekening houden met een consument die zich lastig laat omschrijven en niet meer de voorspelbare paden bewandelt. Ze bevinden zich in veel kanalen dus moet je de focus leggen op de herkenbaarheid van je product.

Authentiek

Alleen door de juiste omnichannel strategie lukt dat. Gen Z moet overal waar ze jou merk tegenkomen dezelfde merkbeleving ervaren. Je hebt dus iets nodig wat authentiek is in je merkverhaal. En je moet eerlijk zijn over wat je doet. Gen Z koopt bewuster en is kritischer. Maak je een fout of ben je oneerlijk dan zijn ze minder vergevingsgezind dan de vorige generaties. Ze geven goed doordacht hun geld uit. Kiezen zij voor jouw product dan heb je de kans om een emotionele en duurzame band met je ze op te bouwen.

Wil je meer weten over de juiste omnichannel strategie en het juiste e-commerce platform? Lees meer blogs over dit onderwerp.

Bron: McKinsey & Company