Showrooming winkelbeleving

Al eerder hebben we de eerste drie trends in de detailhandel waarmee u als winkelier uw klanten geweldige ervaringen kunt bieden in onze blogs aan de orde laten komen. Klik hierachter om naar de artikelen te gaan over ‘Digitale ervaringen in de winkel’, ‘Big data wordt toegankelijker’ en ‘Detailhandelaars nemen het heft in eigen handen’. Het zijn de eerste drie van de ‘7 opkomende trends die de detailhandel veranderen’ die Microsoft bespreekt in haar gelijknamige e-book. De vierde trend is ‘De winkelbeleving opnieuw definiëren’ en deze trend bekijken we in combinatie met showrooming nader in deze blog.

Het einde van de detailhandelaars

Jaren geleden leek door de opkomst van e-commerce het einde van de detailhandelaars in zicht, maar zoals met alle bedreigingen zitten er ook kansen aan dit verschijnsel verbonden. We hoeven u niet uit te leggen dat de consument van tegenwoordig toegang heeft tot steeds meer informatie. Tablets, social media, internet en smartphones worden gebruikt om overal direct aan welke behoefte dan ook te voldoen. Voordat een consument in een winkel komt, weet hij al wat een product kan, zelfs ten opzichte van andere producten. Hoe kunt u anticiperen op deze ontwikkelingen en ervoor zorgen dat uw klant in uw winkel blijft komen.

Showrooming en pop-up stores

Een eerste mogelijkheid die kansen biedt, is ‘showrooming’. Steeds meer klanten komen naar de winkel om producten te testen alvorens ze online aan te kopen. U kunt slim inspelen op showrooming door een vaak tijdelijk beschikbare en daardoor goedkope winkelruimte als ‘showroomwinkel’ in te zetten voor uw online shop. Een voorbeeld dat in het e-book wordt genoemd is een online kleermaker die met “reizende kleermaker” pop-up winkels komt waar klanten het product zelf kunnen ervaren, hun maat kunnen laten nemen en kleding kunnen passen.

De huidige markt wijst uit dat detailhandelaars grote, dure winkels de rug beginnen toe te keren en plaats maken voor kleinere, gerichtere en flexibelere winkels. Showrooming en daarmee pop-up stores zijn hot. Bekijk bijvoorbeeld in dit artikel van nu.nl hoe woonwinkel WoonXL pop-up stores opent in oude panden van de V&D.

eBook 7 opkomende trends die de detailhandel doen veranderen

Een goed gevoel en een nieuwe ervaring

Een andere mogelijkheid waar u op in kunt spelen, is het aanbieden van nieuwe ervaringen en diensten in uw bestaande winkel. Hierbij valt te denken aan het aanbieden van snacks, koffie en zelfs bier en wijn. Allemaal om een goed gevoel te geven en een nieuwe ervaring te bieden.

Ook het aanbieden van deskundig advies sluit hier naadloos op aan. Een voorbeeld dat wordt aangehaald, is die van een winkelketen die een samenwerking startte met een website over zwanger- en ouderschap. De winkelketen biedt met het nieuwe initiatief kwaliteitscontent, productreviews en aanbevelingen op hun website en biedt hiernaast ook in de winkel servicedesks aan met baby-adviseurs. De klant heeft zo een hele andere reden om langs te komen in de winkel.

De consumentbeleving uniform en uw data consistent houden

In het kader van voorgaande blijkt het noodzaak uw klant meerdere kanalen aan te bieden. De uitdaging die hier bij komt kijken is het uniform houden van de consumentbeleving via alle kanalen (de omnichannel beleving) aan de ene kant en het consistent houden van uw data aan de andere kant.

Met de juiste set van op elkaar afgestemde oplossingen zijn deze uitdagingen prima te overwinnen. Aan de hand van data die dan verzameld wordt, verkrijgt u inzichten op basis waarvan u vervolgens nieuwe commerciële acties kunt bedenken en uitvoeren en in staat raakt uw consument één beeld van uzelf te geven. Hier tegenover staat dat de data uit uw verschillende bedrijfsprocessen en verkoopkanalen gecentraliseerd wordt vastgelegd. Zo creëert ook u één beeld van uw consument.

Meer weten?

Neem vrijblijvend contact met ons op. Wij vertellen u graag meer.

Houd ons hiernaast ook in de gaten voor meer blogs over de opkomende trends die de detailhandel veranderen en/of download het volledige Microsoft e-book hier direct.

Dit artikel is ook gepubliceerd door DynamicsHUB, community voor Microsoft Dynamics gebruikers en partners.