Vijf toepassingen die de retail makkelijker maken.

Tijdens de jaarlijkse show van de National Retail Federation (NRF), hét grote retailevenement in de Verenigde Staten, was Microsoft aanwezig om te spreken over de digitale ontwikkelingen die spelen in de markt. Zo is volgens hen de digitalisering van de retail zowel in de e-commerce als in de fysieke winkel goed voelbaar. Met name kunstmatige intelligentie en het slim gebruik maken van data komt steeds meer naar voren in retail-gerelateerde oplossingen. Microsoft noemde daarbij enkele interessante voorbeelden uit de Amerikaanse markt.

Hoe dragen deze ontwikkelingen bij aan een goede winkelervaring van de klant en het realiseren van nog betere bedrijfsvoering? In deze blog leest u vijf concrete voorbeelden van hoe kunstmatige intelligentie toegepast wordt in de retail.

Omgaan met een verwende klantenbase

Consumenten raken verwend. Zij hebben vanuit hun luie stoel toegang tot het grootste winkelcentrum ter wereld, waar zij kunnen kiezen uit een bijna oneindig productaanbod. Door het explosief gegroeide aandeel van online en mobiel winkelen, en de daarmee veranderende wensen van de klant, worden retailers bovendien gedwongen hun producten aan te bieden in een omnichannel winkelstrategie. Hoewel het online aandeel blijft groeien, blijft ook de fysieke winkel een belangrijk element voor een grote groep consumenten. Ook daar wil de klant op haar wenken bediend worden. Het gebruik van de juiste data is een belangrijke voorwaarde om tegemoet te komen aan deze kritische klanteisen. Maar hoe wordt data effectief ingezet? We geven u vijf voorbeelden van hoe kunstmatige intelligentie hier op in speelt:

1. Een gepersonaliseerde winkelervaring

Waar men in een webwinkel vaak al aanbevelingen krijgt op eerdere aankopen en zoekgedrag, verwacht men tegenwoordig ook in de winkelstraat te kunnen genieten van een gepersonaliseerde klantervaring. Met behulp van kunstmatige intelligentie kan er geanticipeerd worden op de klantbehoeften. Op basis van algoritmes en eerdere aankopen worden wensen van klanten voorspeld en relevante gepersonaliseerde berichten verstuurd naar de mobiele account en aanbiedingen gedaan. Of zij nu op een webwinkel of in een lokale winkel zijn, via alle verschillende touch points krijgen zij een unieke, persoonlijke winkelervaring.

2. Data-driven controle over de voorraad

In het voorraadbeheer kan data een belangrijke rol spelen. Door gebruik te maken van toepassingen met kunstmatige intelligentie kan een product al preventief worden bijbesteld wanneer er een sterke stijging in verkoop plaatsvindt. Ook kan er door kunstmatige intelligentie worden ingespeeld op een extra voorraad van een product dat goed verkoopt bij een bepaald event, een seizoen of zelfs bij de weersverwachting van komende week.

3. De fysieke winkel wordt slimmer met IoT-data

Door middel van verscheidene Internet of Things (IoT) toepassingen in winkels, en dan met name de daaruit verkregen data, kan de winkel op een slimme manier ingericht en geautomatiseerd worden. Zo kunt u voorraden automatisch laten aanvullen wanneer er via de sensoren wordt opgemerkt dat de schappen leegraken. Kassa’s in warenhuizen worden effectief ingezet door via IoT- sensoren te bekijken waar in de winkel zich de meeste klanten zich ophouden.

4. Bewapen uw medewerkers met de juiste informatie

Retailers zijn niet langer een partij die enkel een transactie maakt met de klant: er wordt tegenwoordig ook een stukje service verwacht. Eén foutje in de klantenservice kan soms al kan leiden tot het verlies van een klant. Bijvoorbeeld wanneer een winkelmedewerker een product niet kan vinden dat wel op voorraad zou moeten zijn. Retailmedewerkers worden daarom steeds vaker uitgerust met mobiele devices die hen omnichannel inzichten bieden in de voorraad-, product- en klantinformatie. Soms gaat dat nog zelfs een stapje verder, waardoor zij via klantgegevens en business intelligence inzichten nog betere service kunnen leveren.

5. Versnel klantenservice met door kunstmatige intelligentie gestuurde chatbots

Door klanten met een chatbot te verbinden kunnen retailers hun klantenservice verbeteren en versnellen, bijvoorbeeld door teruggestuurde artikelen of klachten in behandeling te nemen. Bovendien kunnen de bots door machine learning steeds betere antwoorden geven op eerder gestelde vragen. Dit biedt retailers ook wat betreft kosten en efficiëntie grote voordelen.

Ben u klaar voor de digitalisering van uw winkel door middel van kunstmatige intelligentie, maar heeft u nog geen idee waar u moet beginnen? Prodware heeft jarenlange ervaring met oplossingen in de retail en bezit een breed protfolio aan Microsoft Dynamics 365 toepassingen. We voorzien u graag van vrijblijvend advies over de optimale digitale inrichting van uw winkel en hoe u gebruik maakt van de in uw business aanwezige data.

Wilt u alvast wat inspiratie opdoen over de digitalisering van de retail en wat dit kan betekenen voor uw bedrijf? Download dan hier het informatieve e-book van Microsoft Transforming retail for the digital age , met enkele interessante case studies uit de praktijk.