Field Service event

Op woensdag 11 oktober was Prodware aanwezig op het Smart & Maintenance event in Burgers Zoo in Arnhem. Alles op deze dag draaide om het thema Smart & Maintenance.

Op de stand van Prodware werd door de specialisten van Prodware een toelichting gegeven op de mogelijkheden van Microsoft Dynamics 365 for Field Service. In de congreszaal werden aan de hand van diverse seminars de verschillende facetten rondom dit thema besproken.

Met deze blog blikken wij terug op de dag.

Sensor Technology

Microsoft presenteerde hier een verhaal over Sensor Service waarbij duidelijk werd dat de hoge adoptiegraad van sensor technology zorgt voor veranderende business modellen en nieuwe kansen binnen de service business.

Bedrijven kunnen tegenwoordig veel meer (big) data verzamelen en goedkoper opslaan, maar moeten ook leren wat ze er mee kunnen. Data kan gebruikt worden om processen te analyseren, maar ook om kansen te zoeken.

Aan de hand van verschillende voorbeelden liet Microsoft zien dat data ook de sleutel is voor Predictive Maintenance.

Een van die voorbeelden was de analyse van data uit vliegtuigmotoren waardoor te voorspellen is hoe piloten hun vlieggedrag kunnen aanpassen om brandstof te besparen.

Een ander voorbeeld zette het verschil af tussen de werkwijze van traditionele fabrieken tegenover die van smart factories. De afbeelding hieronder vat dit samen.

Traditionele fabrieken vs Smart factories

Klanten bepalen

In de sessies kwam ook naar voren dat de klant steeds meer bepalend is voor de dienstverlening rondom onderhoud en service.

Innoverende algoritmen in combinatie met smart processen en Internet of Things (IoT) technologie kunnen organisaties helpen met het tegemoetkomen aan de klantverwachtingen, het verlagen van de operationele kosten en het verhogen van de serviceproductiviteit.

Field Service productiviteit

Shift to Services

Ontwikkelingen op het gebied van IoT en sensortechnologie hebben geleid tot een ‘shift to services’. Het bieden van service moet echter niet gezien worden als uitbreiding van een product maar als een totaal nieuw product. En dat brengt veel uitdagingen met zich mee.

Internet of Things

Door de ontwikkelingen van IoT smelten fysieke en virtuele werelden samen en door nieuwe technologieën vindt er een verschuiving plaats van correctief en preventief onderhoud naar voorspellend onderhoud. Daardoor zijn service en onderhoud minder zichtbaar dan vroeger en laten onderhoudskosten zich minder makkelijk verklaren.

Toch moeten service en onderhoud zichtbaar blijven, zodat het vertrouwen van klanten kan groeien. En dat kan alleen door de hele organisatie, dus niet door alleen de service-afdeling, te betrekken bij deze ontwikkelingen. Noodzakelijk daarvoor is dat alle processen en procedures binnen de service organisatie in kaart worden gebracht.

Crime technology

Het laatste seminar werd gegeven door een ethisch hacker. Hij benadrukte dat door de ontwikkelingen binnen Smart & Maintenance en het verzamelen van zoveel data de bedrijven ook steeds kwetsbaarder raken. Virussen als de heartbeatbug en ransomware komen steeds vaker voor en worden steeds gevaarlijker.

De awareness rond dit onderwerp bij bedrijven moet snel verbeteren en er moet kritischer naar dit soort gevaren gekeken worden.

Wilt u weten wat Prodware voor u kan betekenen op het gebied van Smart & Maintenance?