Zoals we in een vorige blog hebben besproken, zit de sociale werkvoorziening branche in een cultuur omslag. Veel SW-bedrijven voelen de gevolgen van de Participatiewet. Om succes te blijven boeken, moeten zij met minder middelen meer arbeidsgehandicapten aan passend werk helpen. Hoe is dit te realiseren?
Commerciëler werken
Om de uitdagingen van vandaag en morgen met opgeheven hoofd tegemoet te kunnen treden, moeten sociale werkvoorzieningen commerciëler werken. Dit houdt in dat zij meer zoals een sales organisatie moeten denken. Bijvoorbeeld door meer actief naar een regionale markt te gaan en lean processen voor meer efficiëntie door te voeren. Ook kunnen nieuwe slimme samenwerkingsvormen worden ingezet. Zo kunnen SW-bedrijven gebruik maken van ‘social return’ en van een ‘multi tenant ICT architectuur’. Lees verder voor meer informatie over deze voorbeelden.
Actiever naar een regionale markt gaan
Om de markt actiever te benaderen, is het van belang de markt te kennen. Een gemiddeld SW-bedrijf heeft een relatienetwerk van tientallen tot honderden werkgevers, met elk hun eigen wensen en mogelijkheden. Het SW-bedrijf wil hun bestand van werkzoekenden, vaak honderden tot duizenden arbeidsgehandicapten met elk hun kansen en beperkingen, op de beste manier matchen met de werkgevers. Het koppelen van al deze data is tijdrovend. Een CRM-systeem slaat alle data voor u op en maakt het bruikbaar en inzichtelijk.
Efficiënter werken
ICT-oplossingen, zoals een CRM-systeem, maken het mogelijk om de juiste informatie, voor de juiste mensen, op het tijdstip dat zij het nodig hebben, beschikbaar te maken. Dit verbetert in grote mate de efficiëntie. Financiële oplossingen (ERP) zorgen er hiernaast bijvoorbeeld voor dat het aantal administratieve handelingen aanzienlijk verkleind kan worden. En samenwerkingssoftware in de cloud, zoals Office 365, stelt u in staat altijd en overal samen te werken. De cloud brengt lage kosten met zich mee en ontzorgt u van alle beheer- en supportaspecten. Zo blijft er meer tijd en geld over voor waar u daadwerkelijk mee bezig wil zijn.
Social return
Nieuwe slimme samenwerkingsvormen helpen SW-bedrijven ook tegemoet komen aan de uitdagingen van vandaag en morgen. De Nederlandse overheid heeft als voorwaarde bij aanbestedingen opgenomen dat bedrijven een bepaald gedeelte van de opdracht aan social return besteden. Dit kan door een arbeidsplaats aan te bieden, een leer- of werkplek, een opleiding of training. Het doel is dat een bijdrage wordt geleverd aan de arbeidsparticipatie van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. En dat is precies de missie van de sociale werkvoorziening. Ook hier kan een CRM-systeem u ondersteunen bij het actief acteren op de markt. Met marketingsoftware kunt u zichzelf bijvoorbeeld onder de aandacht brengen.
Multi tenant architectuur
Een andere slimme samenwerkingsvorm is een multi tenant architectuur. Een tenant is een groep gebruikers met dezelfde rechten tot bepaalde software. In een multi tenant architectuur kunnen meerdere groepen gebruikers elk hun eigen deel van de gezamenlijk gefinancierde software gebruiken, terwijl ze elkaars data niet kunnen inzien. Naast het financiële voordeel zorgt dit ook voor een voordeel qua updates. In een multi tenant architectuur is een upgrade meteen voor alle partijen actief. Ook is een multi tenant architectuur beter schaalbaar en efficiënter dan een single tenant architectuur omdat de verschillende groepen kunnen profiteren van elkaars capaciteit.
Meer weten over ICT voor SW-bedrijven?
ICT helpt SW-bedrijven tegemoet te komen aan de tegenwoordige veranderingen en de uitdagingen die daarmee gepaard gaan. Als u nieuwsgierig bent geworden naar hoe ICT u als sociale werkvoorziening verder kan helpen of wanneer u gewoon even met een expert wilt sparren, dan bent u van harte welkom om contact met ons op te nemen.
Neem contact met ons op
Geef een reactie
You must be logged in to post a comment.