Nooit meer een lege vrachtwagen

Hoe goed de deal die u maakte voor die rit van Breda naar Brussel ook is, als u met een lege vrachtwagen terug moet, valt het bedrag onder aan de streep uiteindelijk toch tegen. U kunt natuurlijk uw volledige back-officeteam inzetten om ook voor de terugweg een vracht te regelen. Maar dat kan efficiënter. IT helpt uw bedrijfsprocessen zo te optimaliseren dat uw vrachtwagens altijd met een volle lading de weg op gaan. En het levert u meer voordelen op.

  1. Nooit meer met een lege vrachtwagen rijden

Even terug naar het voorbeeld van de rit Breda-Brussel. In plaats van lukraak bedrijven in de regio Brussel bellen om opdrachten binnen te halen, helpt IT u gerichter te werk te gaan. Microsoft Dynamics CRM bijvoorbeeld stelt u in staat CRM en uw trajecten te koppelen. U laadt de rit Breda-Brussel en het systeem toont al uw klanten, leads en prospects op dit traject. Door in te zoomen op het eindpunt ziet u in één oogopslag welke contacten zich in de buurt begeven – een stuk overzichtelijker dan een Excel-lijst. Dynamics CRM is overigens ook goed in te zetten in combinatie met Power BI, een Business Intelligence-tool waarmee u allerlei informatie binnen uw CRM-systeem snel analyseert. Stel, de gegevens tonen aan dat het aantal ritten naar Brussel sterk toeneemt. Dan is het misschien het overwegen waard daar een kantoor of warehouse te openen.

  1. Meer orders binnenhalen

Bij hoeveel transportbedrijven zou de frontoffice nog vol liggen met post-its met klantnamen en afgegeven prijzen? In deze tijd van moordende concurrentie is het ondenkbaar dat gegevens achteraf pas ingevoerd worden in een CRM-systeem. Het is niet de bedoeling dat een (potentiële) klant ’s ochtends een andere prijs te horen krijgt dan wanneer hij ’s middags belt. Een oplossing als Dynamics CRM stelt u in staat het offerteaanvraagproces te doorlopen in één minuut: in één oogopslag is duidelijk wie welke prijs heeft afgegeven, waardoor u snel een offerte maakt en doorstuurt naar de klant. Snel op verzoeken reageren is pure noodzaak. Ook als een prospect na vijf verschillende aanvragen nog steeds geen order bij u geplaatst heeft. Een ander transportbedrijf is immers zo gevonden.

  1. Nooit meer voor een dichte deur staan

Het aantal e-commerceaankopen stijgt enorm. Toch lijkt het alsof lang niet alle bedrijven die groei kunnen bijbenen. Het is handig voor consumenten om te weten wanneer hun bestelling bezorgd wordt, maar als die tijdsindicatie tussen 8 en 18 uur ligt, is er weinig nuttigs meer aan. Transportbedrijven die wél nauwkeurig kunnen aangeven wanneer ze bij de consument voor de deur staan, hebben de toekomst. Dat zijn de partijen waarmee webshops zaken willen doen. Hoe pakt u dat aan? In Microsoft Dynamics NAV zijn alle stappen in het verkoopproces – van opdracht tot aflevering – gedetailleerd vastgelegd. Deze software is te koppelen met elk denkbaar transportmanagementsysteem (TMS). Door alle beschikbare informatie slim te combineren, is een zeer efficiënte planning te maken. Daardoor hoeft de consument niet meer de hele dag thuis te blijven en staat u met uw levering nooit meer voor een dichte deur.

  1. Geen overvolle mailboxen meer

Bij een offerteaanvraag komen best wat stappen kijken. U moet het document opstellen en intern goedkeuren, waarna de prijsopgaaf naar de klant gaat. En dat misschien wel tientallen keren per dag. Het gevolg: een onnodig volle mailbox. Een e-mail raakt dan snel ondergesneeuwd – met als resultaat dat u niet snel een eenduidig overzicht heeft van een klantrelatie. Een pluspunt van Dynamics CRM is de e-mailintegratie. Daardoor zijn mails automatisch te koppelen aan een bepaalde klant of een verkoopproces. Een offerte doorsturen naar een collega bijvoorbeeld hoeft dan niet meer, want diegene ziet de aanvraag meteen in het systeem. Een integratie met Office zorgt er bovendien voor dat ook alle bijbehorende documenten rechtstreeks beschikbaar zijn.

  1. Altijd op tijd gas bijgeven en bijsturen

Hoe meer diensten u levert, hoe complexer uw bedrijfsgegevens. Zeker als u met uw organisatie ook nog eens actief bent op meerdere locaties, bijvoorbeeld in het buitenland. Hoe weet u dan of u efficiënt bezig bent? Ook hier kan IT u helpen. In Dynamics CRM is te zien hoeveel offerte-aanvragen er waren voor elke afzonderlijke dienst (zoals land-, zee- en luchtvracht, en opslag van pallets) en hoeveel daarvan daadwerkelijk een order werden. Maak een koppeling met uw TMS en gegevens zijn ook per klant te bekijken. Zo heeft u inzicht in de verkoopprognoses en de daadwerkelijke omzetrealisatie. Loopt u achter? Dan moet er wat gas bij, of moet er iets meer gestuurd worden richting andere diensten. Die keus is aan u – IT levert de inzichten.

Wilt u ook IT voor u laten werken? Dat kan al heel snel. Bij Prodware hanteren we een vaste aanpak waarmee u binnen een korte periode up and running bent. Dat betekent dat u meteen de vruchten plukt. Neem gerust contact met ons op als u meer wilt weten.

Download de whitepaper ‘Betere dienstverlening en meer succes met CRM voor transportbedrijven’ door op de button hieronder te klikken.

Whitepaper CRM Transport

Dit artikel is ook gepubliceerd door DynamicsHUB, community voor Microsoft Dynamics gebruikers en partners.