Bij de work-out Boost your Business Insights werken de consultants van Finance and Operations, Customer Engagement en het Power Platform samen om de kracht van het Microsoft platform te laten zien.

Om de klanten te inspireren wordt CleanSpace als voorbeeld genomen. Een bedrijf dat vuilnisbakken produceert en verkoopt. Met de nadruk dat het vooral gaat om het losmaken van ideeën voor de eigen bedrijfsvoering. Er is zoveel mogelijk voor elk type bedrijf en elke combinatie van oplossingen uit het Dynamics 365 ecosysteem.

Bij CleanSpace blijven de resultaten achter met een magere 4% winst. Hoe kan het managementteam dit verbeteren?

Kostenbesparing op de productieafdeling

Allereerst door op kosten te besparen. De duurste kostenpost is de productieafdeling. Productiemanager Roelof Jan legt uit dat hij heel blij is met de ERP oplossing omdat hij daarmee de productieafdeling goed kan aansturen. Maar er is meer. Hij kan de gegevens die daarmee gegenereerd worden ook uitstekend gebruiken om de efficiency te monitoren. Per productielijn heeft hij inzicht in beschikbaarheid van de lijnen, performance en kwaliteit. Door deze met elkaar te vermenigvuldigen krijgt hij de Overall Equipment Efficiency per lijn, een kerngetal van hoe efficient een productielijn draait.

Uit de Power BI rapportage die Roelof Jan toont, blijkt helder dat de productielijn met de kleine vuilnisbakken achterblijft bij de andere productielijnen. Door in te zoomen worden details per ploeg inzichtelijk. Bij de middagploeg blijkt vooral de performance slecht te scoren. Dit komt door een machineonderdeel waar de ochtendploeg beter mee overweg kan. Door met een investering dit probleem op te lossen, gaat de performance met stappen omhoog en daarmee de kosten per vuilnisbak omlaag.

Beschikbaarheid productielijn

De ochtendploeg heeft juist een probleem met de beschikbaarheid van de productielijn. Er is veel stilstand omdat in de ochtend alle spoedjes weggewerkt worden met omsteltijden als gevolg. De vraagprognose die gebruikt wordt om te plannen, blijkt niet voldoende nauwkeurig te zijn.

Gelukkig weet ICT manager Harold dat de partner van CleanSpace, Prodware Nederland, een oplossing heeft voor de vraagprognose. Dat is mooi, want stilstand is niet het enige probleem dat door een onnauwkeurige voorspelling wordt veroorzaakt. Harold weet te vertellen dat er te veel voorraad is van de verkeerde producten en te weinig van de gewenste producten. Dat laatste leidt ook bij inkoop tot spoedjes en extra inkoopkosten. Om nog maar niet te spreken van gemiste omzet en ontevreden klanten.

Nauwkeurige vraagprognose met Demand Forecasting

Harold legt uit dat de Prodware Demand Forecasting op Microsoft Azure draait. De engine wordt gevoed met de historische data uit Finance and Operations. Veertien verschillende algorithmes worden ingezet om uit die data een vraagprognose te berekenen. Daarbij wordt voor elke subset de optimale algorithme gedetecteerd. Bovendien is het systeem dankzij AI zelflerend. Hoe vaker de prognose berekend wordt, des te nauwkeuriger de uitkomst.

Power BI geeft inzicht

Met PowerBI laat Harold zien hoe historische verkopen overgaan in de prognose. Tevens is te zien wat de nauwkeurigheid van de prognose is. De Prodware Demand Forecasting tool geeft een aanzienlijk betere nauwkeurighed dan de Excel berekening die tot dan toe altijd gebruikt is. Dit gaat het aantal spoedjes naar beneden brengen en voor nog veel meer kostenbesparingen zorgen. Een nauwkeurige prognose levert veel meer op dan de investering in de productiemachine.

Door de efficientere fabriek ontstaat er ruimte voor meer omzet. De andere parameter die moet verbeteren om de doelstelling winstverhoging te realiseren. Tijd om met de afdeling verkoop te gaan praten.

Heatmap op basis van klantgegevens

Op basis van klantgegevens van Customer Engagement wordt een heatmap in Power BI gemaakt. Zo is visueel inzichtelijk welke gemeentes het hoogste budget voor afvalverwerking hebben en kan het verkoopteam zich gericht focussen. Dit gaat een flinke boost aan de omzet geven.

Daarbij is het natuurlijk wel belangrijk dat de verkopers zelf ook goed performen. Sales insights laat dat zien door onder andere een analyse van de gesprekken die de verkopers met hun klanten hebben. Zo is te zien wat de spreeksnelheid van een verkoper is en met AI wordt uit de, met spraakherkenning gemaakte, transcripts van de gesprekken het sentiment van de klant gedestilleerd. Er blijkt nog enige verbetering mogelijk te zijn voor het verkoopteam, maar die hebben nu de precieze informatie waar aan gewerkt moet worden.

PowerApps voor service op maat

Business consultant Wassim heeft echter niet stil gezeten. Met een PowerApp op zijn telefoon laat hij zien hoe hij snel een brochure op kan sturen aan de klant. Zo hoeft hij niet eerst naar kantoor, maar kan hij bij de klant zelf de gegevens opsturen en meteen toelichten.

En dat is nog niet alles. Als klapper toont Wassim hoe hij met een PowerApp op zijn telefoon ook een ondertekende verkooporder kan aanmaken. In Finance and Operations is vervolgens te zien welke klant welke vuilnisbakken geleverd wil hebben met natuurlijk de handtekening.

Nogmaals, deze presentatie is vooral bedoeld om klanten te inspireren over de verschillende oplossingen heen te kijken. In het voorbeeld zijn Finance and Operations, Customer Engagement en Demand forecasting gebruikt met Power BI and PowerApps, alles draaiend in Azure.

De mogelijkheden zijn eindeloos!

Meer weten?

Hieronder een paar links:

Lees ook de andere blogs die terugblikken op de Prodware Boostcamp 2019: