Dataveiligheid

Het is handig en efficiënt om vanuit de cloud overal en altijd te kunnen werken. Gegevens staan niet alleen meer op de traditionele kantoorcomputer, maar ook en vooral verspreid over notebooks, smartphones en tablets. Dit maakt de beveiliging van programma’s, data en verbindingen onoverzichtelijker. Tegelijkertijd is security juist belangrijker, zeker nu criminelen steeds slimmer worden in het stelen van gegevens. In dit artikel uit het Microsoft e-book ‘Migratie naar de cloud voor het MKB’ lees je 7 praktische tips om klant- en bedrijfsgegevens optimaal te beveiligen.

  1.  Stel een veiligheidsbeleid in

Via een smartphone of notebook werk je veel flexibeler dan als je alles op die ene kantoorcomputer moet doen. Daarom kiezen moderne MKB’ers een mobiele werkplek vanuit de cloud. Dat is steeds vaker een notebook of smartphone van eigen keuze. Hierdoor vallen ze minder onder IT-toezicht dan de traditionele kantoorcomputer. Omdat je niet wilt dat bedrijfs- of klantgegevens kwijtraken of gestolen worden, is een veiligheidsbeleid een must. Stel daarom iemand aan die veiligheid van systemen controleert en collega’s daarin helpt. Hij verhoogt het bewustzijn over datarisico’s. Maak een plan en ga na waar gevoelige gegevens zich bevinden. Zijn die data goed beveiligd of schiet het te kort? Bij twijfel is de hulp van een expert een goed idee. Achteraf aan klanten moeten toegeven dat data zijn verdwenen, is een stuk vervelender.

  1. Klik niet op dubieuze e-mails

Je hebt het druk en de mailbox puilt uit van de ongelezen e-mail. Omdat criminelen steeds professioneler worden met phishingmails, zijn fouten snel gemaakt. Doordat gebruikers op dubieuze, bijna niet van echt te onderscheiden, e-mails klikken, raken dagelijks enorm veel bedrijfscomputers geïnfecteerd met virussen, crypto- en malware. Die laatste varianten zijn erg populair en versleutelen bestanden of vergrendelen je systeem. Als je losgeld betaalt, ontgrendelen de criminelen je systeem. Controleer e-mails altijd op echtheid. Klik daarom nooit op links in een phishing e-mail. Waarschuw ook altijd de organisatie uit wiens naam je kwaadaardige e-mail krijgt.

  1. Update software en firmware

Veel software van criminelen dringt binnen via gaten in verouderde software. Daarom is het noodzakelijk om up-to-date te blijven. Door alle computers en telefoons (automatisch) uit te rusten met de nieuwste versies, bug fixes en patches lopen data in het netwerk het minste risico. Ook verouderde besturingssoftware van de hardware, de firmware, kan openstaan, waardoor cybercriminelen kunnen binnendringen. Niet alle apparaten zoals routers en netwerkprinters voorzien zichzelf van de nieuwste besturingssoftware. Controleer die dus ook regelmatig voor een update.

Download Microsoft eBook Migratie naar cloud voor het MKB

  1. Sluit de poorten

Een computer heeft meerdere ingangen, deze worden poorten genoemd. Via deze poorten gaat het internetverkeer heen en weer. Zo gaat webverkeer via poort 80 en verloopt het e-mailverkeer via poort 25. De meeste ingangen op een computer staan standaard open, ook als ze niet in gebruik zijn. Cybercriminelen kunnen met speciale programma’s enorm veel computers tegelijkertijd scannen, op zoek naar open poorten waar ze misbruik van kunnen maken. Door zelf een online poortscan uit te voeren, weet je wat openstaat en kunnen poorten die niet gebruikt worden, uit voorzorg gesloten worden.

  1. Dankzij goede back-ups snel weer aan het werk

Door regelmatig gegevens op te slaan en die back-ups weer te back-uppen, raak je nooit wat kwijt. Daardoor kan het werk weer snel worden opgepakt. Back-up-tools zijn tegenwoordig vaak in besturingssystemen ingebouwd en er zijn ook tal van andere goede oplossingen te vinden. Door het maken van back-ups te automatiseren, loop je de minste kans op grootschalig gegevensverlies. Veel organisaties die door ransomware getroffen werden, waren dankzij back-ups na enkele uren weer back in business. Het opslaan van je documenten in Onedrive voor Bedrijven heeft verschillende voordelen. De documenten zijn op verschillende apparaten te openen en te bewerken. En omdat deze documenten online zijn opgeslagen, is dit meteen je back-up.

  1. Gegevens achter slot en grendel

Elk bedrijf heeft data. Of die gegevens in de cloud of op USB-sticks staan, ze kunnen in verkeerde handen vallen. De eerste, noodzakelijke stap is het instellen van wachtwoorden op computers en smartphones. De tweede cruciale stap is om gegevens via encryptie (versleuteling) te beveiligen. Met behulp van BitLocker kan een geheel station versleuteld worden. Zelfs als een harde schijf verwijderd wordt, kan deze niet worden uitgelezen op een andere computer. Met BitLocker To Go zijn externe datadragers zoals harde schijven en USB-sticks op dezelfde manier te beveiligen.

  1. Op afstand apps verwijderen bij verlies

Omdat collega’s overal en altijd werken, is overzicht noodzakelijk. Het handigst zou zijn om op afstand controle te houden. Dat kan met Microsoft Intune. Daarmee kunnen de laatste beveiligingsmaatregelen, en bedrijfsapps, WiFi-instellingen of gewenste certificaten geïnstalleerd worden. Het maakt niet uit of het apparaat eigendom is van de medewerker of van het bedrijf. Microsoft Intune beheert alleen de bedrijfsdata en bedrijfs-apps. Bij diefstal of verlies worden alleen de zakelijke apps en data verwijderd.

Meer informatie over migreren naar de cloud

Prodware heeft veel ervaring met cloudoplossingen en maakt daarbij gebruik van de cloudoplossingen van partner Microsoft, zoals Office 365, Enterprise Mobility Suite, CRM online en Azure. Hiermee bieden wij specifiek bij uw organisatie passende clouddiensten aan om uw organisatie optimaal te voorzien van de flexibele IT-invulling die bij u past. Neem contact met ons op voor meer informatie.