Elk jaar zetten we de B2B e-commerce trends op een rij, anno 2019 doen we dat ook weer. Hoe ontwikkelt het digitale landschap zich om ons heen?
Technologie blijft gemak toevoegen aan ons leven. Handmatige taken worden efficiënter gemaakt en geven ons nieuwe manieren om te communiciëren, leren, winkelen en conversaties te hebben.
Voor sommige nieuwe technologieën geldt dat ze wat tijd nodig hebben om binnen te dringen in onze dagelijkse routines. Voor andere technologieën geldt daarentegen dat ze binnen een mum van tijd onmisbaar in ons leven zijn geworden.
Een voorbeeld van een onderneming die binnen de kortste keren onderdeel uit is gaan maken in ons leven is Google. Google is nu essentieel geworden voor de manier waarop we het web gebruiken.Het werkwoord ‘googlen’ is synoniem geworden voor ‘het web gebruiken’ en tegenwoordig zelfs voor ‘online zoeken’.
Amazon is een tweede voorbeeld van een bedrijf dat de markt succesvol heeft veroverd. Momenteel dragen ze voor 54% bij aan alle online productzoekacties.
Het verhaal achter hun succes is simpel.
In onze huidige samenleving moeten ervaringen iets toevoegen aan ons leven. Ze moeten een doel voor ogen hebben. Dat zien we terug in de B2B e-commerce trends 2019. We zien dat dit jaar nóg duidelijker naar voren komen dan ooit: e-commerce ervaringen moeten allemaal simpel, persoonlijk, gemakkelijk en snel verlopen.
Hieronder een opsomming van hoe deze bovengenoemde verwachtingen de laatste B2B e-commerce trends voor 2019 vormen:
1. Het stijgende aandeel jongere kopers betekent ‘digital first’ in B2B e-commerce
De B2B omgeving wordt bepaald door het grote aantal aan millenials die de industrie binnenkomen. Deze jonge generatie gaat steeds meer onderdeel uitmaken van het beslissingsproces.
Driekwart van millenials heeft namelijk een aandeel in het beslissingsproces voor B2B-aankopen voor hun organisaties. Een groot gedeelte is zelfs eindverantwoordelijke voor deze aankopen.
Wat betekent dit?
B2B kopers worden jonger dan ooit. Daardoor kunnen we veel meer online aankopen verwachten.
Daarnaast betekent dit ook dat meer en meer kopers hogere verwachtingen hebben omtrent een snelle, betrouwbare en eenvoudige afhandeling van transacties. Ze zijn niet meer anders gewend door hun digitale levens.
Millenials zorgen voor disruptie van de huidige B2B e-commerce zoals we die kennen. Hun grote afhankelijkheid van digitale kanalen en voorkeur voor online orderverwerking is daar de oorzaak van. Het hebben van enkel een B2B- webshop is dan niet meer voldoende. Zelfs een webshop die regelmatig wordt geüpdated op allerlei mogelijke manieren voldoet daar niet meer aan.
83% van de millennial B2B kopers verwacht nu van de e-commerce dat ze duidelijk worden geïnformeerd bij productkeuzes. Bijna 60% van deze kopers geeft aan dat ze stoppen met samenwerken met een B2B-leverancier die een online ervaring aanbiedt die niet eenvoudig te gebruiken is.
Nog eens 79% verwacht van B2B verkopers dat ze gebruik maken van e-commerce technologieën -en inzichten om zo een gepersonaliseerde buyer journey te creëren.
Om te voldoen aan de verwachtingen van dit nieuwe publiek, moet e-commerce de basis worden.
Je sales team, offline kanalen en andere tools en bronnen moeten als steun dienen om dat ene doel te realiseren: het ondersteunen van een B2B E-commerce kanaal.
2. Voice search doet écht zijn intrede in 2019
We hebben voice search en voice enabled technology al een tijdje in de gaten gehouden. Wanneer is het het juiste moment om het spraakgestuurd zoeken te implementeren als nieuwe manier voor het plaatsen van orders?
Dat moment is nu aangebroken!
Een nieuwe fase in deze technologische revolutie is dat spraakgestuurd zoeken één van de belangrijkste onderdelen wordt.
Tegenwoordig is technologie zo in ons leven verweven dat we het zelf niet eens meer doorhebben: onze mobiele telefoons staan zelden uit en ze zijn nauwelijks uit het zicht of uit onze handen.
Onze banen draaien in en om een computer en velen van ons zijn nu al afhankelijk van voice-enabled home assistents (zoals Amazon’s Alexa of Google Home) om muziek te spelen, reminders op te zetten, berichten te versturen of zelfs terugkerende bestellingen te plaatsen van items die bijna op zijn.
Het grootste werk is dus eigenlijk al gedaan rondom spraakgestuurd zoeken.
De tijd is nu aangebroken voor de spraakfunctie om daadwerkelijk van start te gaan. De toename in voice search is vanaf nu een punt waar we niet meer omheen kunnen.
Hoewel het meer voor de hand liggend is dat het spraakgestuurd zoeken zijn intrede doet in de B2C, zal de B2B snel volgen. Dit, ondanks het feit dat de B2B nog altijd wordt gezien als ‘de achterblijver ten opzichte van B2C’ waneer het gaat om het introduceren van innovaties.
Aan het eind van 2019 is het heel waarschijnlijk dat we een eerste grote golf van voice-enable bestellingen binnen de B2B kunnen verwachten.
Het voice ordering zal zeer waarschijnlijk starten bij kanalen en apparaten waarbij de toepassing hiervan het meest waardevol is. Er kan dan gedacht worden aan mobiele apparatuur of de geschikte hands-free functionaliteit in voertuigen.
Het voice-technologie gebruik is tot nu toe alleen maar gestegen, omdat het onze bestaande taken eenvoudiger maakt. In 2019 echter, zal dit zelfs een volledige overname teweeg brengen. Voice enabled search zal de manier waarop we te werk gaan fundamenteel veranderen.
3. Het moment van AI en Machine Learning is nog niet helemaal aangebroken
De B2B e-commerce trends 2019 hebben allemaal hetzelfde gemeen: ze moeten voldoen aan een duidelijke en waardevolle gebruikerssituatie. Er moet echt een praktische toegevoegde waarde aan verbonden zijn.
Is dit niet het geval? Dan zullen deze technologieën nog niet echt toegepast worden.
Artificial Intelligence (AI) en Machine Learning zijn de twee meest opvallende technologieën die binnen deze ‘nog niet’ fase vallen.
De toepassing van AI en machine learning groeit weliswaar gestaag, maar nog niet voldoende om in 2019 die ‘B2B e-commerce must have’ te worden. 2019 wordt het jaar van voorbereiding op een ‘AI-gestuurde wereld’ die zal plaatsvinden in 2020.
In het jaar 2020 is de verwachting namelijk dat 80% van de B2B orders op de één of andere manier uitgebreid zal worden door AI. In B2B zal AI in de vorm van predictive ordering zijn intrede doen.
AI zal daarmee beter praktisch toepasbaar zijn in B2B dan B2C. De reden hiervoor is dat AI veel eenvoudiger uit te rollen is in B2B, vanwege het feit dat B2B te maken heeft met een veel groter aantal terugkerende klanten.
Daarnaast is er in de B2B beschikbaarheid over veel meer data dan in B2C, omdat de B2B een veel langere buyer journey kent.
Gebruikssituaties op de lange termijn bevatten niet alleen de automatisering van processen, maar ook:
- Het gebruik van machine learning om e-commerce te optimaliseren voor betere conversies
- Verbeterde zoekfuncties
- Het gebruik van AI om betere zoektermen te suggereren
- Het begrijpen van aanvragen van de klantenservice, ongeacht op welke manier de vraag is gesteld
- Het voorspellen van bestellingen gebaseerd op de bestelgeschiedenis en het zoekgedrag
AI is niet slechts een hype. AI is er nu en het begint eindelijk ook door te dringen bij het hogere management van e-commerce organisaties. Het heeft simpelweg wat extra tijd nodig om daar te komen.
4. B2B start met het omarmen van online marktplaatsen
Om te voldoen aan de continue veranderende eisen van de digitale klant en de steeds competitief wordende markten, komen businesses bij elkaar of gaan steeds meer samenwerken. Dit wordt allemaal in gang gezet door organisaties om hun klanten gemakkelijker tegemoet te komen.
Dat betekent dat we een groter aantal online marktplaatsen zoals Amazon en eBay zien, maar ook een groter aantal merken die online worden verkocht op platforms buiten de gebruikelijke webshop.
Maar deze samenwerkingen en zogeheten lationships met wederverkopers brengen ook een aantal complicaties met zich mee. Ze zouden een nieuwe e-commerce merknaam kunnen betekenen. Dit betekent voor jouw organisatie dat je de logistieke processen aan de achterkant beheert en integreert.
Wees hiervan bewust en wees voorbereid op deze verandering.
Volgens Forrester zal meer dan 50% van de B2B bestellingen geplaatst worden via online marktplaatsen in 2022. Momenteel worden online marktplaatsen nog getest door organisaties. Zo zetten bedrijven bijvoorbeeld een aantal van hun producten op online marktplaatsen of een gedeelte van hun voorraad op een bepaald moment.
Tóch is dit op dit moment niet voldoende voor B2B organisaties, ondanks het feit dat er nog een lange weg te gaan is naar de online marktplaatsen.De huidige concurrentiedruk onder andere merken en marktplaatsen dwingt bedrijven al om een vooruitstrevende aanpak naar succes te nemen.
Bedrijven moeten niet enkel denken aan hun digitale aanwezigheid, maar ook aan hun digitale functioneren, service, design en integratie. Bedrijven moeten zich nu voorbereiden op een nieuwe manier van samenwerking omdat online marktplaatsen het nieuwe normaal worden.
5. B2B focust op pijlsnelle orderafhandeling
Er was eens… een tijd dat het nog algemeen aanvaard was dat je een bestelling plaatste en hier vervolgens een week (of zelfs nog langer) op moest wachten. Dankzij organisaties als Amazon wordt nu de lat hoger gelegd en bovengenoemd voorbeeld is volstrekt onaanvaardbaar geworden.
De verwachtingen omtrent de bezorging zijn gestegen en next day shipping is echt een vereiste voor de klant, wil hij of zij de bestelling compleet afronden.
Met deze verwachting van ‘next day shipping’ als het minimale vereiste, zal in 2019 een grote groei te verwachten zijn voor bedrijven die investeren een betrouwbare orderafhandeling.En dan gaat het niet alleen maar om bezorging op de volgende dag. We praten hier over bezorging binnen een uur.
Met de opkomst van dropshipment wordt het zelfs nog belangrijker om snel te kunnen leveren. Dropshipping is het principe waarbij de producent, groothandel, of leverancier producten direct naar de klant stuurt.
Het grote voordeel hiervan is dat je zelf geen producten op voorraad hoeft te hebben. En nog belangrijker: dropshipping zorgt ervoor dat de transporttijd wordt verlaagd van een product naar een e-tailer.
Dit draagt allemaal bij aan een verbeterde klantervaring, wat wel nodig is vanwege de steeds meer eisende online koper. Online shoppers zijn namelijk ongeduldig en hebben het product het liefst nog dezelfde dag in huis.
6. We nemen afscheid van de App Store
Tien jaar terug waren we enthousiast over mogelijkheden die kwamen kijken bij het online bestellen voor de eerste keer. Vijf jaar later nam mobile het over: dit betekende de toename in responsive websites en vele mobiele apps.
Nu we het tijdperk hebben bereikt van hyper-convenient ervaringen, gaat het er minder om dat technologie een coole, nieuwe innovatie moet zijn. Nee, het is nu zaak dat we onze digitale middelen kunnen inzetten om taken zo probleemloos mogelijk af te ronden.
Naast de toename van gemakkelijke omnichannel-ervaringen is de toename van Progressive Web Apps een feit. In 2019 zullen deze Progressive Web Apps ervoor zorgen dat mobiele apps minder gebruikt gaan worden.
Waarom?
Progressive Web Apps bieden al een betere uitvoering, uitgebreide mogelijkheden en een meer gestroomlijnde klantreis dan de mobiele apps. Ze worden steeds meer ingeburgerd dit jaar.
Je website zal als een app gebruikt worden door een klant die rondkijkt op jouw webshop. Ze hoeven zich niet meer druk te maken over het feit dat ze de app in de appstore moeten opzoeken en daarnaast ook nog moeten downloaden, installeren, algemene voorwaarden moeten accepteren.
Met de Progressive Web Apps in 2019 zullen we de obstakels uit de weg ruimen en zo een verbeterde klantreis bieden voor de klanten die kopen en zoeken via meerdere kanalen. We zullen een start maken met het bestellen via een cross-channelaanpak.
Dat betekent dat we alles moeten gaan benaderen vanuit één samenhangend geheel, in plaats van het verbinden en effectiever maken van afzonderlijke handelswijzen.
Dus samengevat, zal de B2B meer flexibel gaan denken wat betreft digital. Uiteindelijk zal dit leiden tot het wegnemen van silo’s.
Je hebt hier kunnen lezen over de belangrijkste trends in de B2B E-Commerce voor het jaar 2019. Wil je nog meer actuele trends in inzichten op het gebied van digitale transformatie en B2B E-Commerce wereldwijd? Dan raden wij je aan om ons digitale transformatie en B2B e-commerce Rapport 2018-19 te downloaden. Blijf je concurrentie op deze manier voor!
Geef een reactie
You must be logged in to post a comment.