‘Kans op een no deal-Brexit neemt toe’ en ‘Harde Brexit steeds waarschijnlijker’: we zien dergelijke verontrustende headlines in het nieuws voorbijkomen. Nu 29 maart steeds dichterbij komt, zou dit doemscenario nog wel eens werkelijkheid kunnen worden. En dan? Wat zijn de gevolgen van een no-deal Brexit voor de B2B e-commerce?

Wil jij weten wat de impact van de Brexit is op B2B e-commerce bedrijven? En wil je weten wat voor stappen je kunt ondernemen om de onzekerheid van de Brexit op de B2B e-commerce zoveel mogelijk tegen te gaan? Wij zetten het in deze blog voor je op een rij.

Brexit en B2B e-commerce: moeten B2B e-commerce bedrijven zich zorgen maken voor hun webshop?

Hele grote kans dat jij jezelf afvraagt: ’moet ik me grote zorgen maken voor mijn B2B-webshop?’

Exporteert jouw organisatie naar het Verenigd Koninkrijk? Dan is ons advies regel alvast je zaken, want sommige aspecten vergen tijd. Hou bijvoorbeeld rekening met langere wachttijden bij de grens. Daarnaast zul je als organisatie te maken krijgen met douaneformaliteiten.

Deze negatieve gevolgen kan de Brexit mogelijk voor jouw B2B e-commerce business meebrengen:

1. Geen levering meer binnen 24 uur

De kans is groot dat webshops hun producten niet meer binnen 24 uur kunnen leveren. Daardoor wordt het steeds lastiger om aan de verwachtingen van de klant wat betreft pijlsnelle levering te voldoen.

Een no deal-Brexit betekent namelijk een terugkeer van grenscontroles. Bedenk eens dat de gemiddelde ferry 5,5 kilometer aan vrachtwagens, 300 personenwagens en 1.200 passagiers bevat. Het is dan niet moeilijk om voor te stellen dat hieruit wachtrijen zullen ontstaan.

Door je ERP te koppelen aan je webshop, kun je ervoor zorgen dat je klanten tenminste op de hoogte zijn van eventuele vertragingen.

Voordelen van integratie

2. Het versturen van bestellingen naar het VK wordt duurder

Verkoopt jouw bedrijf ook aan retailers of consumenten in Engeland? Wees er dan op voorbereid dat het versturen van bestellingen wel eens duurder zou kunnen worden.

Na een no deal zullen na 29 maart weer invoerrechten gelden op Britse producten. Andersom geldt dat de Britten hetzelfde zullen doen voor EU-producten. De WTO-tarieven zullen weer gehanteerd worden, wanneer er geen specifieke afspraken gemaakt zullen worden tussen de EU en het VK.

Waar moet je ongeveer aan denken? Je kunt denken aan zo’n 13.4% invoerrechten, extra douanekosten en voorraadkosten. Daarnaast kan je ook nog te maken krijgen met sectorspecifieke markttoegangsvereisten.

Gelukkig zullen, volgens een Rapport van ABN, lang niet alle Nederlandse bedrijven te maken krijgen met een heffing. Voor de helft van de tien belangrijkste productgroepen die Nederland naar Groot-Brittannië exporteert, hanteren de Britten momenteel een WTO-heffingstarief van 0%. Bekijk hier de WTO-invoertarieven per product.

3. Producteisen veranderen

Producteisen zouden mogelijk kunnen veranderen door de Brexit. Algemene en specifieke EU-producteisen, zoals CE-marketing, gelden misschien niet meer in het VK na de Brexit. Goederen die getransporteerd worden naar het VK, krijgen dan in plaats van het CE-logo een nieuw logo: het UKCA-logo. Dat kan een kostenpost zijn voor producenten, zij het wel eenmalig. Fabrikanten moeten dan namelijk hun verpakking erop aanpassen.

4. Meer administratieve rompslomp

De sector Transport en Logistiek is het meest kwetsbaar van alle sectoren. Waarom? Transportbedrijven krijgen bij een harde Brexit te maken met extra administratieve rompslomp.

Voor je beeldvorming: op dit moment zijn voor export naar het VK volgens de Nederlandse douane twee tot drie documenten nodig. Bij een Brexit worden dat er minstens zeven.

Brexit en B2B e-commerce: brengt de Brexit dan alleen maar negatieve gevolgen mee voor mijn B2B-webshop?

Gelukkig niet! Één voordeel is wel het feit dat kopers minder snel geneigd zijn om gebruik te maken van de Britse B2B e-commerce. Kopers willen niet meer gaan betalen, enkel omdat de Britse importprijzen zouden stijgen.

Dat zou wel eens meer kopers voor jou kunnen betekenen, omdat deze gaten in de markt opgevuld moeten worden. Bied jij producten aan in een markt die voorheen werd gedomineerd door webshops uit het VK? In dat geval zou jouw bedrijf nog wel eens kunnen profiteren van kopers die jouw webshop verkiezen boven de Britse webshops.

Laat de onzekerheid van de Brexit niet jouw B2B e-commerce leiden, maar neem het heft in eigen handen…

Gebruik je ERP om je webshop te lokaliseren. Bedenk dat je ERP tot grote hulp kan zijn voor veranderende prijzen, importtarieven en kortingen. Wanneer je nu start met het integreren van de ERP in je webshop, kunnen veranderingen als gevolg van de Brexit eenvoudig aangepast worden. Dat betekent geen hard code veranderingenmaar aanpassingen in één klik.

Verder kun je via je ERP-webshop profiteren van toegepaste persoonlijke marketing. Het is geen daily business dat Engeland de EU verlaat en daarom kun je hier goed op inspelen door middel van Brexit-campagnes.

Laat je niet gek maken door de Brexit

Door je webshop te integreren met je ERP-systeem, zullen alle veranderingen door de Brexit minder hard aankomen. Je bent zo de onzekerheid veel meer de baas. Lees in deze guide hoe ERP-geïntegreerde e-commerce een waardevolle toevoeging is op jouw e-business.

Voordelen van integratie