Consumerization B2B Sales

Wie de ontwikkelingen van B2B e-commerce volgt, is vermoedelijk bekend met de consumerization van online sales. Uiteraard zal e-commerce voor zakelijke en particuliere klanten altijd verschillen, maar toch heeft de opkomst van online verkoop aan consumenten een grote invloed op de verwachtingen van uw zakelijke klanten. Om voorop te blijven lopen, is het daarom belangrijk te weten wat de nieuwe standaarden zijn van online B2B e-commerce en hoe uw online saleskanaal hieraan kan voldoen.

Anno 2017 zijn webstores al lang geen bijzonderheid meer. Ook voor zakelijke aankopen vinden uw klanten het vanzelfsprekend dat zij niet langer uw salesmedewerker hoeven te bellen, maar veel gemakkelijker online kunnen bestellen. Uw klanten weten inmiddels dat een goede webshop veel handiger is. Hier zien ze bijvoorbeeld direct de producten die ze zoeken, alle nodige productinformatie en de totale prijs.

B2B en B2C: grenzen vervagen

Door de voortgaande golf van online e-commerce verdwijnt voor online klanten langzaam het verschil tussen zakelijke webstores en business-to-consumer (B2C) webstores. Volgens Eurostat heeft inmiddels tweederde van alle internetgebruikers in Europa het afgelopen jaar iets online gekocht. Als uw bedrijf ook een online saleskanaal heeft of wil starten, kunt u dan ook niet achterlopen op de gebruikerservaring die uw klanten inmiddels gewend zijn.

Consumerization is de term voor deze ontwikkeling. En wat het voor uw e-commercestrategie betekent? Dat de gebruikerservaring van uw B2B online saleskanaal niet mag onderdoen voor die van Amazon. Deze grote spelers bepalen nu eenmaal de lat die uw zakelijke klanten verwachten.

Illustratie personalisatie

Nieuwe standaarden

Consumerization betekent vooral dat zakelijke klanten ook in uw online saleskanaal niet als organisatie behandeld willen worden, maar als individu. Daarom verwachten zij van uw B2B webstore:

Gepersonaliseerde producten en info

Nu uw klanten thuis snel en gemakkelijk het juiste product vinden in het gigantische aanbod van hun favoriete online winkel, verwachten zij ook snel hun weg te vinden in uw online catalogus. Als zij niet de informatie krijgen om producten te beoordelen, geen handige suggesties ontvangen en zelf persoonlijke kortingen of extra kosten moeten berekenen, wat is dan het nut van online bestellen?

Optimaal gebruikersgemak

Als consumenten komen uw zakelijke klanten alle functionaliteiten tegen die ze nodig hebben voor een online aankoop. Van uw eigen saleskanaal verwachten zij dus ook een vloeiende en probleemloze aankoopervaring. Voor online B2B sales betekent dat bovendien nóg meer functies, zoals automatische berekening van BTW en vervoerskosten, ordersuggesties en gemakkelijke herhaalbestellingen.

Geen reclame, maar content

Online zijn klanten gewend aan content die steeds beter wordt afgestemd op hun interesses en behoeftes. Voor de content in uw webshop, maar ook emailmarketing naar bezoekers van uw online saleskanaal, kunt u daarom niet meer wegkomen met een boodschap voor de massa. Content bieden waar uw klanten interesse in hebben is een service. Banners tonen en mails sturen met algemene reclame wordt vandaag eerder gezien als spam. Gepersonaliseerde online marketing betekent dan ook het verschil tussen irritatie of conversie.

Single stack eCommerce

De oplossing: uw ERP

Om aan deze hoge verwachtingen te voldoen, heeft u één ding nodig: informatie. Als u de data heeft over het online gedrag van bezoekers in uw webstore, hun eerdere bestellingen, hun extra kosten en kortingen, dan kunt u ook de inhoud en functies van uw webstore afstemmen op deze behoeftes. En het goede nieuws: al deze informatie heeft u al. Uw ERP bevat immers een schat aan gegevens over zowel uw producten als bezoekers. En als uw ERP de informatie heeft, weet uw e-commerceplatform het ook. Tenminste, als uw webstore-oplossing geïntegreerd is met uw ERP.

Personalisatie dankzij integratie

Is een naadloze integratie van uw e-commerceplatform met uw ERP-systeem dan de enige manier om tegemoet te komen aan de hedendaagse gebruikersverwachtingen? Hoewel er ook andere manieren zijn, denken veel online sales experts dat geïntegreerde e-commerce-oplossingen de toekomst hebben. Dit omdat deze zogenaamde single-stack e-commerce alle data die nodig is voor personalisatie beschikbaar maakt, zonder investering in een complex IT-systeem. Omdat zowel uw webshop als ERP slechts één databron gebruiken voor alle (real-time) informatie, is integreren bovendien efficiënter, nauwkeuriger en veiliger.

De toekomst van uw B2B webstore

Voor een B2B webstore die exact de gebruikerservaring biedt die veeleisende zakelijke klant verwacht, is een geïntegreerde single stack e-commerceoplossing dan ook een zeer interessante investering. Stagnatie van de groei van online sales is ook voor de B2B-markt immers nog lang niet in zicht. Volgens Forrester zal het B2B-aankopen via online saleskanalen wereldwijd zelfs de grens van 1 biljoen euro passeren. Een investering in single stack e-commerce, betekent dat ook uw bedrijf van die groei kan profiteren.

Als u meer wilt weten over hoe u zich het beste op deze toekomst voor kan bereiden, download dan hieronder de gratis whitepaper over gepersonaliseerde marketing voor uw B2B webstore.

Whitepaper Sana personalized marketing

Wilt u meer ontdekken over:

  • Wat klanten kijkend naar 2020 verwachten van uw B2B webstore.
  • Waarom geïntegreerde e-commerce een must is in uw digitale transformatie.
  • Welke voordelen omnichannel biedt.
  • Wat best practices zijn van klanten die geïntegreerde e-commerce inzetten voor succes.

Schrijf u dan in voor onze gratis 4-delige kenniscyclus in samenwerking met Sana Commerce.

Lees meer en meld mij aan

Of meld u direct aan voor de webinar over geïntegreerde e-commerce voor Microsoft Dynamics door Prodware en Sana op donderdag 31 oktober 2017.