Single-stack e-commerce

Single-stack e-commerce is in opkomst! Maar liefst 62% van de B2B-verkopers in het mkb is van plan om binnen twee jaar single-stack e-commerce te gebruiken. Maar wat is het precies en waarom is het zo succesvol?

Single-stack e-commerce

Single-stack e-commerce wil zeggen dat het programma dat de webshop runt volledig is geïntegreerd in het bestaande ERP-systeem van het bedrijf. De software hoeft dus niet gekoppeld te worden aan de andere bedrijfsprocessen, maar vormt hier één naadloos geheel mee.

Bedrijven werken liever met één enkel geïntegreerd systeem dan met een wirwar van gekoppelde systemen. Dat is simpelweg minder ingewikkeld en foutgevoelig, waardoor online verkoopprocessen veel gemakkelijker te beheren en te perfectioneren zijn.

Toegankelijk en effectief

Volgens onderzoeksbureau BCG is het feit dat IT-oplossingen steeds simpeler worden een belangrijke factor achter de steeds snellere digitale transformatie. Single-stack e-commerce is een goed voorbeeld van die evolutie: ook zonder complexe IT-inrichting zijn de voordelen van online B2B sales gemakkelijk te benutten. Niet voor niets toont een onderzoek van Forrester aan dat momenteel 21% van de ondervraagde B2B-bedrijven beschikt over een geïntegreerde webshop. Deze bedrijven ervaren nu al de verbeterde efficiëntie, maar ook de hogere up- en cross-sales en winstgevendheid per klant, die single-stack e-commerce biedt.

Single-stack en de praktijk

Hoe kan het dat een geïntegreerde webstore zoveel effectiever is in het verbeteren van bedrijfsresultaten? Dat komt vooral omdat naadloze integratie met het ERP een aantal praktische voordelen biedt boven andere e-commerce-oplossingen. Een single-stack e-commerce-oplossing betekent:

  • Real-time informatie: webstore en ERP gebruiken één bron voor alle product-, prijs-, en bestelgegevens. Geen dubbele data meer en handmatige aanpassingen hoeven slechts één keer te worden ingevoerd.
  • Snelle en goedkope implementatie: een webshop opzetten hoeft geen ingewikkeld technisch proces meer te zijn. Ook functies voor onderhoud en gebruik zijn toegespitst op ondernemers en medewerkers in plaats van op techneuten.
  • Optimale gebruikerservaring: ook klanten in webshops profiteren van single-stack e-commerce. De data in het ERP kan hierdoor immers gemakkelijk benut worden om hen te bedienen met actuele informatie (zoals ordertracking en individuele kortingen) en gepersonaliseerde content.

Online sales: de vooruitzichten

Om bovenstaande voordelen kiezen steeds meer mkb-bedrijven voor single-stack e-commerce voor de online sales en service aan hun zakelijke klanten. Want ook in de B2B zijn online sales al lang geen nieuwigheid meer. In de VS verwacht Forrester dat in 2020 de totale omzet via B2B e-commerce € 1,13 biljoen bedraagt. De keuze voor e-commerce is dus meer dan logisch: het is een must. Maar liefst 97% van de Amerikaanse mkb-bedrijven wil binnen 3 jaar actief zijn in online e-commerce.

Doe het goed of doe het niet

Het enorme succes van online sales in zowel B2B als B2C heeft echter ook een keerzijde. De lat ligt inmiddels erg hoog. Nu ook zakelijke klanten vertrouwd zijn met perfect functionerende webshops, verwachten zij ook van hun leveranciers een optimale gebruikerservaring en service. Uw webshop is immers niet zomaar een extra kanaal om orders te kunnen ontvangen: het is een integraal onderdeel van uw bedrijf, waar uw klanten net zo persoonlijk en servicegericht worden ontvangen als door uw salesmedewerkers.

Doe het omnichannel

Wat uw zakelijke klanten dus verwachten, kortom, is een omnichannel-benadering: of een klant nu bestelt in uw webshop, via social media informeert naar de status of de orderbestelling doet via de accountmanager in de winkel: de boodschap is overal consistent en afzonderlijke services via verschillende kanalen vullen elkaar aan. Moderne online klanten verwachten dat uw bedrijf dus met één stem spreekt. En dat is de voornaamste verklaring voor de populariteit van single-stack e-commerce.

Want om die omnichannelstrategie te bieden, moeten al deze kanalen dus naadloos informatie met elkaar kunnen uitwisselen.

Een omnichannelstrategie is een must om het hoge serviceniveau te bieden dat uw zakelijke klanten vandaag eisen van uw webshop. Alleen dan is het mogelijk om te profiteren van de snelle groei van online B2B-sales. En steeds meer bedrijven ontdekken dat single-stack e-commerce simpelweg de beste methode is om deze strategie effectief te kunnen uitvoeren.

Misschien ziet u nog niet helemaal voor u waarom een écht succesvolle omnichannelstrategie niet mogelijk is zonder geïntegreerde e-commerce-oplossing. Wellicht kan onderstaand whitepaper meer inzicht bieden.

Whitepaper technologische uitdagingen omnichannel

Bron: Forrester – B2B E-Commerce Produces Results – Get on Board Now (Mei 2014): http://www.episerver.com/globalassets/assets-website-structure/New-Folder9/research–reports/episerver-forrester-b2b-e-commerce-survey.pdf

Wilt u meer ontdekken over:

  • Wat klanten kijkend naar 2020 verwachten van uw B2B webstore.
  • Waarom geïntegreerde e-commerce een must is in uw digitale transformatie.
  • Welke voordelen omnichannel biedt.
  • Wat best practices zijn van klanten die geïntegreerde e-commerce inzetten voor succes.

Kijk voor meer informatie op de website van Sana.