B2B e-commerceplatform

U bent klaar voor een onlinesalesplatform: u gaat een e-commercestrategie voeren. Maar welk b2b e-commerceplatform is de beste keuze voor uw bedrijf? Wij helpen u op weg! Met het volgende stappenplan is die keuze een stuk gemakkelijker.

Stap 1: Stel uw doelen vast

Wat wilt u precies met uw b2b e-commerceplatform bereiken? Wilt u de behoeften van uw klanten weten, wilt u uw naamsbekendheid vergroten, wilt u processen vereenvoudigen of versnellen, of wilt u uw bedrijfsresultaten monitoren en analyseren? Kortom: welk doel vindt u het belangrijkst.

  • Focust u op marketing, dan zijn vooral platforms interessant die personalisatie en omnichannelstrategieën ondersteunen.
  • Focust u op sales, dan heeft u meer aan een platform dat de administratie versimpelt en waarmee uw customerservice- en salesmedewerkers klanten beter van dienst kunnen zijn.
  • Focust u op financiën, dan wilt u vooral een platform dat het orderproces versnelt en meer mogelijkheden biedt om uw bedrijf te analyseren.

Deze verschillende doelen worden helder door functionele en technische eisen te onderscheiden.

Stap 2: Stel een programma van eisen op

Functionele eisen zijn kenmerken die bijdragen aan concrete bedrijfsdoelen, zoals een grotere merkbekendheid, betere communicatie met klanten, een gemakkelijker aankoopproces of de (inter)nationale doelgroep vergroten.

Technische eisen gaan over het verbeteren van de processen om deze doelen te behalen, zoals up-to-date en correcte informatie, data-analyse waarmee de workflow verbeterd kan worden of het versimpelen van implementatie en onderhoud van een nieuwe webshop.

Wij adviseren om eerst naar uw technische eisen te kijken.

Technische eisen

Bij technische eisen zijn drie aandachtspunten belangrijk:

  • zelf hosten of een hosted platform?
  • interfaced of geïntegreerd?
  • open of gesloten?

Self hosted of hosted platform

  • Bij een platform dat u zelf host, kunt u met een plug-in een webshop installeren op uw website. Hiermee heeft u zelf volledige controle over uw onlinewinkel, maar dat betekent wel dat u die geheel zelf moet opbouwen en managen.
  • Een hosted platform komt kant-en-klaar met een domeinnaam, website en onlinewinkelwagen en vereist verder geen onderhoud. U abonneert zich bij het hostende bedrijf, dat vervolgens het gehele e-commerceproces verzorgt. Kiest u voor een hosted platform, let dan goed op de aanpassingsopties die de provider biedt. U wilt immers zeker weten dat de webshop zo is in te stellen dat die past bij uw merk en alle gewenste functionaliteiten biedt.omnichannel

Interfaced of geïntegreerd

  • Interfaced webshops kunnen zelfstandig draaien; de data worden om de zoveel tijd gesynchroniseerd met uw bedrijfssoftware. Hierdoor moeten alle aanpassingen en berekeningen tweemaal worden uitgevoerd: eerst in de webshop en vervolgens in uw bedrijfssystemen. Dat betekent dat u niet alleen met achterhaalde data te maken krijgt, maar ook met een grotere kans op fouten.
  • Bij een geïntegreerde oplossing wordt de webshop als module geïntegreerd in de bedrijfssoftware. Hierdoor gaat de implementatie snel en is er een korte time-to-market. Ook is er minder dubbel werk, zijn de onderhoudskosten lager en is er meer flexibiliteit bij het updaten van de bedrijfssystemen. Daarom kiezen de meeste bedrijven voor een b2b e-commerceplatform dat in hun bestaande software geïntegreerd kan worden.

Open of gesloten

  • Bij open software bent u zelf in bezit van de broncode; u bent dus niet gebonden aan één vaste leverancier van de software. Het nadeel is dat dit de kans op cybercriminaliteit vergroot.
  • Bij een gesloten platform is dat risico minimaal, maar bent u wel afhankelijk van de softwareleverancier.

Een middenweg is er ook: een hybrideplatform beveiligt uw broncode en uw internetverbinding, terwijl de software wel aangepast kan worden door een selecte groep partners, ontwerpers en gebruikers.

Functionele eisen

Deze eisen hebben vooral betrekking op marketing- en salesdoelen. Belangrijkste aandachtspunt is dan ook uw klant: de huidige en de toekomstige. En onderschat het belang van goede mobiele functionaliteit niet.

Huidige klanten

E-commerce biedt geweldige mogelijkheden om klantervaringen te verbeteren. Daarom is het belangrijk om een platform te kiezen waarbij klanten kunnen inloggen in een volledig gepersonaliseerde webshop, met toegang tot hun bestelgeschiedenis, een efficiënt check-outproces, realtime-informatie over producten en assortiment en meerdere betaalmogelijkheden.

Nieuwe klanten

Met een b2b e-commerceplatform kunt u een omnichannelstrategie ontwikkelen: een aanpak waarbij u klanten via meerdere kanalen en in verschillende fases van hun aankoopproces benadert. Sociale media spelen hierbij een belangrijke rol, dus u kunt het best kiezen voor een platform waarmee u gemakkelijk informatie kunt delen via kanalen zoals Facebook, YouTube, Twitter en LinkedIn.

Het mooie van een onlinesalesplatform is dat u plotseling een geheel nieuwe doelgroep kunt bedienen die eerder buiten uw bereik lag.

Het is ook verstandig om zeker te weten dat uw platform de mogelijkheid biedt om klantprofielen aan te maken op basis van de data in uw bedrijfssysteem. Daarmee kunt u de content personaliseren die klanten in uw webshop te zien krijgen; dat verbetert niet alleen de klantervaring, maar het biedt uw bedrijf ook meer mogelijkheden voor cross-selling en up-selling.

MobielMobiel

Steeds meer gebruikers zoeken hun informatie en doen hun aankopen via smartphone of tablet. Mobiele sales zijn geweldig voor uw bedrijf, omdat uw klanten daarmee altijd en overal toegang tot uw webshop hebben. Bovendien krijgen uw salesmedewerkers nieuwe mogelijkheden om pitches te doen en deals te sluiten als zij bij klanten op bezoek zijn.

Stap 3: Maak de balans op en kies!

Deze stappen leiden u naar een totaalplaatje, de basis voor uw keuze. Uiteindelijk is het vooral belangrijk om bij de keuze voor een platform uw e-commerceplannen altijd te toetsen aan de bedrijfsdoelstellingen. Zolang u die goed voor ogen houdt, komt u vanzelf bij de juiste keuze uit. Veel succes met uw digitale transformatie!

Meer informatie

Meer informatie over hoe u het perfecte b2b e-commerceplatform kiest, kunt u lezen in ons whitepaper:

Download whitepaper belangrijkste overwegingen e-commerce platform

Wilt u meer ontdekken over:

  • Wat klanten kijkend naar 2020 verwachten van uw B2B webstore.
  • Waarom geïntegreerde e-commerce een must is in uw digitale transformatie.
  • Welke voordelen omnichannel biedt.
  • Wat best practices zijn van klanten die geïntegreerde e-commerce inzetten voor succes.

Schrijf u dan in voor onze gratis 4-delige kenniscyclus in samenwerking met Sana Commerce.

Lees meer en meld mij aan

Of meld u direct aan voor de webinar over geïntegreerde e-commerce voor Microsoft Dynamics door Prodware en Sana op donderdag 31 oktober 2017.