Voor uw bedrijfsvoering is het essentieel dat al uw interne processen optimaal kunnen draaien: het ERP-systeem is daarom de ruggengraat van uw organisatie. Hoewel deze systemen belangrijk zijn voor het realiseren van de core-business, is ook het managen van uw klanten een cruciaal aspect bij een succesvolle bedrijfsvoering. Zonder klanten zijn er immers geen inkomsten, geen omzet en uiteindelijk geen organisatie. Een CRM-systeem kan u helpen de klantenbase zo goed mogelijk van dienst te zijn en bruikbare inzichten te leveren in de wensen en eisen van uw doelgroep.

In deze blog leest u waarom een goed CRM-systeem van waarde is voor uw organisatie, en hoe het de juiste wisselwerking kan bieden met uw ERP-systeem.

Wat doet CRM?

Waar het bij ERP vooral gaat om het draaien van vastliggende taken zoals de financiële en logistieke bedrijfsprocessen, is CRM flexibeler van aard. Dat is logisch te verklaren: CRM focust zicht op de menselijke relaties binnen uw organisatie: de interactie tussen uw medewerkers en uw klanten of prospects. Uw klantenservice, marketing- en salesafdeling hebben dagelijks contact met uw klanten. Zij verzamelen informatie over uw klantenbase. Deze kan op managementniveau bruikbare inzichten bieden bij het inrichten en sturen van de bedrijfsdoelstellingen, maar is ook essentieel om uw klanten zo goed mogelijk te kunnen bedienen. Door die informatie op te slaan in een CRM-systeem en deze vervolgens slim in te zetten bij het klantcontact, creëert u een tevreden, loyale klantenbase. Uw salesmedewerkers kunnen bovendien nog doortastender handelen, doordat zij altijd relevante klantinformatie paraat hebben bij het sluiten van nieuwe deals.

Uitgebreide mogelijkheden

In de meeste ERP-toepassingen is er ook een mogelijkheid om klantinformatie op te slaan, zoals bijvoorbeeld in Dynamics NAV. NAV en andere ERP-systemen bieden echter slechts beperkte CRM-functionaliteiten. Hier wordt voornamelijk gestructureerde klantinformatie zoals de administratieve gegevens, orders en voorraadstatus opgeslagen. Voor zaken zoals het genereren van nieuwe businessmogelijkheden, marketing, sales en relatiemanagement biedt een ERP-systeem vrijwel geen mogelijkheden. Een CRM-systeem biedt hier een absolute meerwaarde omdat deze niet-financiële interacties zoals e-mails, SharePoint documenten, bezoekverslagen en social media berichten vast te kunnen leggen. Op die manier heeft u alle relevante informatie over uw relaties altijd tot uw beschikking: zowel via een browser of mobiele app. Ook is er de integratie met MS Outlook.

Wat levert een CRM-systeem concreet op?

Een CRM-systeem biedt u en uw medewerkers een laagdrempelige en eenvoudige gebruikersinterface door de flexibiliteit en eenduidige weergave van klantinformatie. Het voorziet uw medewerkers van cruciale informatie, zodat zij het klantcontact tot een succes kunnen maken. Zo wordt een klant meer dan alleen een adres om een offerte naar toe te sturen: u maakt daarmee de eerste stap naar een gedegen relatiemanagement. Volgens een grootschalig onderzoek van Forrester* naar de economische impact van de Microsoft Sales Productivity oplossingen zijn er duidelijke conclusies rondom CRM-gebruik naar boven gekomen. Het gebruik van een CRM-systeem zal de productiviteit van uw medewerkers bijvoorbeeld aanzienlijk verhogen. Zo besparen gebruikers volgens het onderzoek van Forrester dagelijks 53 minuten door effectievere informatieverwerking en kan de close-rate van salesprofessionals verhoogd worden tot 19%. Het beschikbaar hebben van relevante klantinformatie is een must voor optimaal relatiebeheer. Dit zijn aantrekkelijke doelen om te realiseren binnen uw organisatie.

Maak de CRM-koppeling met ERP

Indien u al een ERP-systeem heeft, is het advies om deze te integreren met het CRM-systeem. Deze koppeling geeft uw salesorganisatie aan de voorkant van het verkoopproces inzicht in de ERP-processen bij de klant (logistiek en financieel).  Denk hierbij bijvoorbeeld aan informatie zoals productspecificaties of voorraadstatusinformatie. Het gehele proces van quote naar sales en/of productieorder wordt hierdoor integraal doorgelopen, waarbij de gehele organisatie uniform geïnformeerd is. Daarom is het raadzaam om een partner te hebben die zowel ERP- als CRM-kennis heeft, om deze koppeling samen met u te realiseren en te beheren.

Over Prodware

Prodware is deze ERP- en CRM-specialist. Wij hebben de expertise om beide disciplines en bijbehorende systemen optimaal te implementeren in uw organisatie. We zien een trend in de markt en binnen onze klantenkring, waarbij CRM zijn toegevoegde waarde heeft voor de marketing- en salesafdeling, maar ook als het gaat om het integraal samenwerken rondom klantenservice, fieldservice, inkoop, projectmanagement en HRM.

Wilt u meer informatie over de toepassing van CRM? Bekijk onze CRM-pagina of neem contact op met onze experts.

Wilt u nog sneller de voordelen van de CRM-platformen van Microsoft Dynamics 365 ervaren? Met de Fast Sales aanpak van Prodware staat uw nieuwe Microsoft Dynamics 365 for Sales binnen vier tot zes weken live. Hoe dit precies in zijn werk gaat? Bekijk het op onze website.

 

*Bron: The Total Economic Impact Of Microsoft Sales Productivity Solution, Forrester, maart 2016