Prodware Boostcamp 2019

Op donderdag 31 oktober vond de jaarlijkse Prodware Boostcamp plaats. Met een gezonde lunch en een warm welkom van robot Cruzr werden de bezoekers rond 12:00 uur ontvangen in het Inspirience Center in Zaltbommel. Na een korte kennismaking met onze medewerkers en met Covince, een organisatie die zich richt op innovatie voor HR, startte een uur later een goedgevuld middagprogramma met als rode draad; actief kennis trainen waardoor innovatie voor iedereen dichterbij komt.

Hoe fit zijn jij en jouw organisatie?

Dat was de grote vraag. Rob Sanders, Country Manger bij Prodware Nederland, opende met een video waarin Microsoft het belang van Artificial Intelligence (AI) benadrukt. AI wordt steeds breder toegepast in de IT en dat schept veel mogelijkheden. Rob benadrukt dat er altijd een mix van mankracht (ervaring) en technologie (kennis) moet blijven bestaan. De een kan niet zonder het ander.

Als je doet wat je altijd al deed…

Vaak bestaat er bij medewerkers weerstand tegen innovatie. “Het oude systeem werkt toch goed en investeren kost geld en is omslachtig” is nog een veelgemaakte opmerking. Innovatie wordt dan niet als urgent beschouwd terwijl een bedrijf op lange termijn niet kan overleven als het blijft doen wat het altijd al deed. Innovatie is wel degelijk van levensbelang.

Innovatie begint met vertrouwen

Uit onderzoek blijkt dat het succes van innovatie slechts voor 25% wordt bepaald door de technologie. De rest wordt bepaald door de adoptiegraad binnen de organisatie. Innovatie is eigenlijk een spannende reis die begint met vertrouwen.

Mentale weerbaarheid verhoogt de kans op succes

Hoe beter de organisatie wordt begeleid en betrokken bij de innovatiereis, hoe meer kans van slagen. Keynotespeaker en oefenmeester Michael Kortekaas legt later in zijn sessie uit hoe organisaties mentale veerkracht kunnen beïnvloeden, zodat de adoptiegraad wordt verhoogd en de weerstand tegen innovatie verminderd.

Met minstens één praktisch idee naar huis

Na een plenaire begin werd de groep in drieën gedeeld. Prodware beloofde vooraf dat elke deelnemer met minstens een waardevol idee naar huis zou gaan dus door middel van interactieve work-outs werden op originele wijze verschillende innovatieve toepassingen gepresenteerd op het gebied van Business Insights, Employees en Customer Experience. Voor deze workouts was het fictieve bedrijf CleanSpace opgericht waarvan de medewerkers met diverse uitdagingen aan de slag gingen.

De innovatiereis van het Rijksmuseum

De laatste spreker van de dag was Rob Hendriks, IT manager van het Rijksmuseum. Hij wilde ons graag iets vertellen over de innovatiereis van het Rijksmuseum. Het Rijksmuseum werkt sinds een aantal maanden met Prodware samen en heeft bij het begin van hun innovatiereis het Rijkslab opgericht. Bij een museum denk je niet direct aan innovatie, maar klanten verwachten ook hier dat hun verwachtingen worden overtroffen. Ideeën van klanten en medewerkers worden verzameld en uitgewerkt. Heel toepasselijk sloot Rob Hendriks af met de wens dat het rijkslab ooit opgeheven zou kunnen worden. Zijn grootste doel is dat innovatie helemaal verweven zou zijn met de organisatie.

Hartelijk bedankt en tot een volgend Prodware evenement

Het was een inspirerende middag met veel indrukken waarbij tijdens het happy hour werd teruggekeken op een succesvol event en al een klein beetje vooruit gekeken op een volgende Boostcamp.

Meer weten?

Lees ook de andere blogs die terugblikken op de Prodware Boostcamp 2019: