Maak kennis met collega Michel Koolmees

 “Ondernemen zit in mijn familie en is me met de paplepel ingegoten. Op mijn zeventiende startte mijn eerste zelfstandige bedrijfsvoering. De laatste vier jaar van mijn ondernemerschap ben ik intensief bezig geweest met het ontwikkelen van businessmodellen waarbij ik voor multinationals als samenwerkingspartner een externe adviserende rol had. Het was een dynamische wereld waarin ik veel heb geleerd, maar ook een hectische tijd heb gekend. Na 20 jaar hard werken met grote verantwoordelijkheden was het tijd om mijn leven om te gooien en nam een sabbatical.

Wat gebeurde er tijdens je sabbatical?

Ik heb altijd de behoefte gehad om te studeren. “In die periode ontstond een nieuwe rol als conflicthanteerder en heb de opleiding tot Register mediator volbracht. Toen ik in de wereld van conflicthantering stapte, dacht ik dat ik veel wist. Dat bleek niet zo te zijn. Nieuwsgierig dat ik ben, was dit voor mij een mooi moment om mijn kennis binnen dit vakgebied te verbreden. Vanuit deze situatie kwam ik per toeval terecht in het sociaal maatschappelijk domein waarbij ik als senior innovator/senior projectleider leiding gaf aan de ondernemende uitgangspunten binnen deze sector. Een bijzonder mooie uitdaging in een complexe omgeving met een diversiteit aan strategische rollen binnen de stad Den Haag.”

Hoe ben je van daaruit dan bij Prodware gekomen?

“In de wereld van conflicthantering had ik een breed netwerk met intervisie groepen. In een van die groepen had ik contact met Erik Klein, de manager van Customer Care bij Prodware. Hij vertelde me over Prodware en over een mooie vacature als changemanager. Ik zag dit meteen als een kans om de complexiteit van mijn rol binnen het sociaal maatschappelijk domein te verruilen voor een rol waarbij je onderdeel bent van een dienstverlenend bedrijf en waarbij je deel uitmaakt van een team. Inmiddels ben ik al 2,5 maand werkzaam binnen Prodware als changemanager.”

Wat houdt jouw rol als changemanager in?

“Het woord zegt het al, ik houd me bezig met veranderprocessen. Als een klant belt met een vraag die afwijkt van de standaard processen, betreft het een verandering, en komt de vraag bij mij terecht. Veranderingen hebben impact op de omgeving. Het is mijn taak om deze veranderingen op een verantwoorde manier te begeleiden. Hierbij geldt dat ik dit adequaat, professioneel en zorgvuldig uitvoer.”

Waar ligt jouw grootste uitdaging?

“Mijn grootste uitdaging is ervoor zorgen dat collega’s van verschillende afdelingen intensief met elkaar samenwerken en communiceren. Mijn focus ligt op het gebruikmaken van ieders talenten, zodat de klanten de toegevoegde waarde krijgen die ze nodig hebben.”

Hoe kijk je terug op jouw eerste periode binnen Prodware?

“De afgelopen 2,5 maand stonden voor mij in het teken van het begrijpen van en leren over ICT, de processen en de delivery organisatie van Prodware. Ik vind de ICT-wereld bijzonder interessant en dynamisch. Daarnaast waak ik ervoor dat ik vanuit mijn enthousiasme verdrink in alle opportunity’s die ik voorbij zie komen.”

Welke kansen zie je voor de toekomst?

“Ik begin dus bij de basis, daarna is het mijn ambitie om het beste uit de klantrelatie te halen in combinatie met de inzet van de collega’s van Customer Care. Ook zie ik een mooie uitdaging in hoe we collega’s met diverse expertise op de juiste manier kunnen verbinden met de juiste mensen, zowel intern als met de klant.

Al met al kan ik zeggen dat ik nu al gefascineerd ben van de wereld van Prodware. Hier werken interessante vakspecialisten. Het heeft werkelijk mijn verwachtingen overstegen. Zoals ze in Den Haag zeggen: “zonder poetsen geen glans”. Dat geldt ook zeker binnen Prodware. Als ze erin geloven dan gaan ze ervoor en dat is mijn inziens de basis voor succes.